چگونه سند را به نام دیگری بزنیم؟ | راهنمای جامع انتقال سند

چگونه سند را به نام دیگری بزنیم؟ | راهنمای جامع انتقال سند

زدن سند به نام دیگری

زدن سند به نام دیگری، یعنی اینکه مالکیت یک دارایی، مثل خونه یا ماشین، رسماً و قانوناً از یک نفر به یه نفر دیگه منتقل بشه. این کار، ته و توی خیلی از معامله هاست و برای اینکه خیالتون از هر جهت راحت باشه و کسی نتونه زیر حرفش بزنه، باید حتماً انجام بشه. فرقی هم نمی کنه ملک باشه یا خودرو، بدون سند رسمی، شما مالک قانونی نیستید و ممکنه خدای نکرده کلی دردسر براتون پیش بیاد.

معامله ملک و خودرو همیشه یکی از اون کارهای مهم و هیجان انگیزه که آدم رو سر ذوق میاره، اما پشت این هیجان، یه عالم ریزه کاری حقوقی و اداری هست که اگه حواستون بهشون نباشه، ممکنه شیرینی معامله رو تلخ کنه. شاید تا حالا فکر می کردید همین که پول رو دادید و جنس رو گرفتید، کار تمومه. ولی نه جانم! تا سند رسماً به اسم شما نخوره، نه مالکید و نه می تونید ادعای مالکیت کنید. اینجاست که ماجراهای زدن سند به نام دیگری شروع میشه و باید قدم به قدم و با دقت پیش برید. نگران نباشید، ما اینجا هستیم تا با هم این مسیر پر پیچ و خم رو هموار کنیم و از صفر تا صدش رو براتون توضیح بدیم، اونم با زبون خودمونی و از دل تجربه، تا موقع معامله مثل آب خوردن از پسش بربیاید و کلاه سرتون نره.

سند چیه و چرا انتقالش به نام دیگری اینقدر حیاتیه؟

ببینید، سند مثل شناسنامه یه ملکه یا یه ماشین. تا وقتی سند به نام شما نباشه، از نظر قانونی، اون مال هنوز مال شما نیست، حتی اگه پولش رو داده باشید و توش نشسته باشید! درسته که یه قولنامه دست نویس یا یه مبایعه نامه توی بنگاه املاک اعتبار خودش رو داره، ولی سند رسمی یه چیز دیگه ست. طبق قانون، فقط کسی که سند رسمی به نامشه، مالک حساب میشه و می تونه هر بلایی سر مالش بیاره (البته بلای خوب!).

تفاوت سند رسمی و سند عادی (قولنامه)

سند رسمی همون چیزیه که تو دفترخونه های اسناد رسمی یا اداره ثبت اسناد و املاک صادر میشه و اعتبارش خداییش خیلی بالاست. هیچ کس نمیتونه زیرش بزنه یا ادعای دروغ بکنه. اما سند عادی، مثل همون قولنامه هایی که خودمون دست نویس می نویسیم یا تو بنگاه ها تنظیم میشه، فقط یه توافق بین خریدار و فروشنده ست و اعتبارش تو دادگاه کمتره. اگه طرفین به مشکل بخورن، ثابت کردن مالکیت با سند عادی خیلی سخت تر میشه. برای همین، همیشه باید تهش به سند رسمی برسه تا خیالتون تخته تخت باشه.

چرا سند رو به نام دیگری می زنیم؟

دلایلش زیاده، ولی مهم ترینش ایناست:

  • خرید و فروش: خب، این که مشخصه، شما ملکی رو می خرید یا می فروشید، باید سندش منتقل بشه.
  • هبه (بخشش): گاهی وقتا یکی دلش می خواد چیزی رو ببخشه به یکی دیگه. مثل پدر و مادر که ملک رو به فرزندشون هبه می کنن.
  • صلح: شبیه هبه ست، ولی معمولاً یه سری شرایط و تعهدات توش داره.
  • ارث: وقتی کسی فوت می کنه، اموالش به وراث می رسه و باید سند به نام اون ها زده بشه.
  • مهریه: ممکنه خانمی مهریه ش رو از طریق سند زدن یه ملک به نام خودش بگیره.
  • معاوضه: دو نفر اموالشون رو با هم عوض می کنن و سندها باید جابه جا بشن.

داشتن سند رسمی به نام خودتون کلی مزایا داره. مهمترینش اینه که حقوق قانونی تون کاملاً حفظ میشه، هر وقت دلتون خواست می تونید ملک رو بفروشید، اجاره بدید یا روش وام بگیرید. از همه مهم تر، ارزش مال شما با داشتن سند رسمی خیلی بیشتر میشه.

انواع سندهای ملکی توی ایران

همین که اسم سند میاد، کلی اصطلاح و اسم و رسم هم باهاش میاد که ممکنه آدم رو گیج کنه. بیاین با هم یه نگاهی به انواع سندها بندازیم تا بفهمیم هر کدومشون چی میگن:

سند تک برگ

این سندهای جدید و خوشگله که جای سندهای قدیمی منگوله دار رو گرفته. یه برگه شیک و مجلسی با کلی اطلاعات دقیق. مزایاش هم اینه که هم دقیق تره، هم راحت تر میشه استعلامش گرفت و هم جعل کردنش خیلی سخته. الان اکثر سندها تک برگ هستن و اگه سند منگوله دار داشته باشید، موقع هر معامله ای باید تبدیل به تک برگ بشه.

سند منگوله دار

این سندهای قدیمی تره که چند صفحه داشتن و یه نخ و سرب (همون منگوله) هم روش بود که نشون میداد سند معتبره. الان دیگه سند جدیدی به این شکل صادر نمیشه و همونطور که گفتم، کم کم جاش رو به سند تک برگ داده.

سندهای مشاع، مفروز و شش دانگ

  • سند شش دانگ: یعنی ملک کاملاً مال یه نفره و هیچ کس توش شریک نیست. اصطلاحاً میگن مالک شش دانگ.
  • سند مشاع: اگه چند نفر با هم یه ملکی رو بخرن، سهم هر کدوم از اون ها میشه سهم مشاع. مثلاً می گن سه دانگ این خونه مال فلانیه، سه دانگ دیگه مال اون یکی.
  • سند مفروز: بعد از اینکه یه ملک مشاع رو تقسیم کردن و سهم هر کدوم رو جدا کردن، به اون قسمت جدا شده میگن مفروز.

سند ورثه ای، وقفی، عرصه و اعیان

  • سند ورثه ای: سندی که بعد از فوت مالک اصلی، به نام وراث صادر میشه و نشون میده که سهم هر وارث چقدره.
  • سند وقفی: ملک هایی که وقف شده باشن (مثلاً برای امور خیریه)، سند وقفی دارن. خرید و فروششون شرایط خاص خودش رو داره و معمولاً مالکیتشون از نوع اعیان (بنا) هست نه عرصه (زمین).
  • سند عرصه و اعیان: تو آپارتمان ها، عرصه همون زمینه و اعیان همون بنای ساختمونه. ممکنه مالکیت عرصه و اعیان با هم فرق داشته باشه، مثلاً شما مالک اعیان باشید و زمین وقفی باشه.

سند وکالتی: حواستون رو جمع کنید!

سند وکالتی یعنی یه نفر به یه نفر دیگه اختیار میده که به جای اون کارها رو انجام بده. مثلاً ممکنه یکی وکالت بده که ملکش رو بفروشه. موقع معامله با سند وکالتی خیلی باید حواستون جمع باشه. مطمئن بشید که وکالت نامه بلاعزل هست و تاریخ اعتبار داره. وگرنه ممکنه فروشنده هر وقت دلش خواست وکالت رو باطل کنه و شما بمونید و کلی دردسر.

تفاوت های کلیدی: قولنامه، مبایعه نامه و بنچاق

توی هر معامله ای، این سه تا کلمه رو زیاد می شنوید. اما معنی و اعتبارشون با هم فرق داره. شناختشون برای جلوگیری از هرگونه مشکل، حیاتیه:

قولنامه: توافق اولیه، نه سند مالکیت

قولنامه همون نوشته دست نویس یا تایپ شده ای هست که خریدار و فروشنده با هم می نویسن و توش قول و قرار خرید و فروش رو می ذارن. مثلاً می نویسن که فلان ملک رو با فلان قیمت و فلان شرایط می خریم و می فروشیم. قولنامه یه سند عادی محسوب میشه و خودش به تنهایی سند مالکیت نیست. بیشتر یه توافق اولیه برای انجام معامله ست. اگه یکی از طرفین زیر قولش بزنه، طرف مقابل می تونه با قولنامه به دادگاه مراجعه کنه، ولی خب مراحل اثباتش کمی طولانی و سخته.

مبایعه نامه: یه قدم جدی تر

مبایعه نامه یه جورایی نسخه کامل تر و رسمی تر قولنامه ست. معمولاً تو بنگاه های معاملات املاک تنظیم میشه و اطلاعات کامل تری از طرفین، مشخصات دقیق مال مورد معامله، قیمت، زمان پرداخت و زمان حضور در دفترخونه توش نوشته میشه. مهمتر از همه، مبایعه نامه باید حتماً کد رهگیری داشته باشه. کد رهگیری چیه؟ یه شماره ست که نشون میده این معامله توی سامانه سراسری ثبت معاملات املاک ثبت شده. این کد رهگیری از یه کلاهبرداری بزرگ جلوگیری می کنه: اینکه فروشنده یه ملک رو همزمان به چند نفر بفروشه! وقتی کد رهگیری صادر شد، دیگه اون ملک تا پایان معامله برای کس دیگه ای قابل ثبت نیست.

توی مبایعه نامه باید حتماً این موارد رو چک کنید:

  1. مشخصات کامل و دقیق طرفین: اسم، فامیل، کد ملی، آدرس و شماره تماس.
  2. مشخصات دقیق ملک یا خودرو: پلاک ثبتی، آدرس دقیق، مساحت، کاربری و …
  3. مبلغ معامله و نحوه پرداخت: چقدر نقد، چقدر چک، چه تاریخی واریز میشه.
  4. زمان و مکان تحویل ملک و زمان حضور در دفتر اسناد رسمی.
  5. تعیین تکلیف هزینه ها و مالیات ها: مشخص کنید سهم خریدار چیه و سهم فروشنده چیه.
  6. ذکر منصوبات و ملزومات: اگه ملک رو با کابینت، پکیج، کولر و … می خرید، حتماً تو مبایعه نامه ذکر کنید تا بعداً به مشکل نخورید.
  7. خیارات و حق فسخ: این خیلی مهمه. معمولاً یه بندی تو مبایعه نامه هست به نام اسقاط کافه خیارات ولو خیار فاحش. این یعنی شما از همه حقوق خودتون برای فسخ معامله (حتی اگه بعداً بفهمید سرتون کلاه رفته) می گذرید. حواستون باشه چی رو امضا می کنید!
  8. «بهتره تو مبایعه نامه، تمام جزئیات مربوط به حق فسخ و جبران خسارت بابت تاخیر در انتقال سند رو کاملاً شفاف بنویسید تا هیچ ابهامی نمونه.»

بنچاق: مادر سندها!

بنچاق در واقع همون سند اولیه و مادر یک ملکه. توش تمام اطلاعات مربوط به تاریخچه ملک، از اولین مالک تا خریدار فعلی، به همراه جزئیات معاملات قبلی، نوشته شده. در گذشته وقتی ملکی معامله می شد، سند اصلی رو تو بنچاق می نوشتن و اطلاعاتش رو تو دفترخونه ثبت می کردن. الان دیگه کمتر از بنچاق به اون شکل قدیمی استفاده میشه و اطلاعات همه تو سیستم ثبت اسناد موجوده. ولی بازم برای بعضی استعلامات ممکنه لازم باشه بنچاق رو داشته باشید. اگه بنچاق رو گم کردید، با مراجعه به دفترخونه ای که معامله قبلی توش انجام شده بود، می تونید یه کپی ازش بگیرید.

شرایط عمومی و بازیگران اصلی توی فرآیند انتقال سند

انتقال سند یه کار گروهیه که چند تا بازیگر اصلی داره و یه سری شرایط کلی هم باید برای درست انجام شدنش رعایت بشه. اگه این شرایط نباشه، معامله از نظر قانونی باطل میشه.

شرایط عمومی صحت معاملات (هم برای ملک، هم برای خودرو)

طبق قانون، هر معامله ای باید یه سری پایه های اساسی داشته باشه تا درست و حسابی باشه. اینا همون شرایطیه که باید برای هر نوع معامله ای، چه ملک چه خودرو، رعایت بشه:

  1. قصد و رضای طرفین: یعنی هم خریدار و هم فروشنده واقعاً قصد خرید و فروش داشته باشن و کسی به زور یا گول زدن اونا رو مجبور نکرده باشه.
  2. اهلیت طرفین: یعنی طرفین معامله باید بالغ، عاقل و رشید باشن. یه بچه کوچیک یا یه آدم دیوونه که نمی تونه معامله کنه!
  3. معلوم و معین بودن موضوع معامله: یعنی دقیقاً مشخص باشه چی داره خرید و فروش میشه. مثلاً فلان خونه با فلان آدرس و متراژ، یا فلان ماشین با فلان مدل و شماره پلاک.
  4. مشروعیت جهت معامله: یعنی هدف از معامله باید قانونی و شرعی باشه. مثلاً اگه کسی خونه ای رو برای نگهداری مواد مخدر بخره، معامله ش از نظر قانونی باطله.

نقش بنگاه معاملات املاک و اهمیت کد رهگیری

بنگاه های املاک نقش خیلی مهمی تو معاملات دارن، مخصوصاً تو مرحله تنظیم مبایعه نامه. یه بنگاه معتبر، مبایعه نامه رو تو سامانه سراسری ثبت معاملات املاک ثبت می کنه و براتون کد رهگیری صادر می کنه. این کد رهگیری مثل یه قفل امنیتیه که جلوی فروش ملک یا خودرو به چند نفر رو می گیره. پس حتماً دنبال بنگاهی باشید که مجوز رسمی داره و کد رهگیری بهتون میده.

نقش دفتر اسناد رسمی (محضر) تو انتقال سند ملک

دفتر اسناد رسمی همونجاییه که کار رسمی کردن سند ملک توش انجام میشه. وظایفش هم خیلی مهم و حساسه:

  • استعلامات: دفترخونه قبل از اینکه سند رو به نام شما بزنه، از جاهای مختلفی مثل شهرداری، اداره مالیات، اداره ثبت و حتی بیمه (برای املاک تجاری) استعلام می گیره تا مطمئن بشه ملک بدهی یا مشکل قانونی نداره.
  • تنظیم سند رسمی: بعد از اینکه همه چی اوکی بود و استعلام ها مثبت بود، سند رسمی رو تنظیم می کنه.
  • ثبت تو دفاتر دولتی: این سند تو دفاتر دولتی ثبت میشه و از اون لحظه، مالکیت شما رسمیت پیدا می کنه.

راهنمای گام به گام انتقال سند ملک

خب، می رسیم به قسمت هیجان انگیز ماجرا! اگه قصد دارید سند یه ملک رو به نام خودتون بزنید، باید این مراحل رو قدم به قدم طی کنید. بیاین با هم ببینیم چطور باید این کار رو انجام بدیم.

انتقال سند ملک دارای سند رسمی (از مالک قبلی به جدید)

این رایج ترین حالتیه که پیش میاد، یعنی ملکی که از قبل سند رسمی داره و شما می خواید مالکیتش رو از فروشنده قبلی به خودتون منتقل کنید.

گام اول: توافق و تنظیم مبایعه نامه

اولین قدم، توافق شما با فروشنده ست. بعد از اینکه سر قیمت و شرایط به نتیجه رسیدید، باید برید سراغ تنظیم مبایعه نامه. همونطور که قبل تر گفتیم، مبایعه نامه باید کاملاً دقیق باشه و همه جزئیات توش نوشته بشه. حواستون به بندهای مربوط به حق فسخ، جریمه دیرکرد و منصوبات ملک باشه. این مرحله رو ترجیحاً تو یه بنگاه املاک معتبر انجام بدید.

گام دوم: دریافت کد رهگیری

بلافاصله بعد از تنظیم مبایعه نامه تو بنگاه، حتماً کد رهگیری رو ازشون بگیرید. این کد نشونه اینه که معامله شما تو سامانه سراسری ثبت شده و خیالتون از بابت فروش ملک به چند نفر راحت میشه.

گام سوم: مراجعه فروشنده به دفتر اسناد رسمی

بعد از مبایعه نامه، نوبت فروشنده ست. ایشون باید با اصل سند مالکیت و شناسنامه و کارت ملی خودش به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنه تا دفترخونه پرونده رو تشکیل بده و لیست مدارک و استعلامات لازم رو بهش بده. در این مرحله نیازی به حضور خریدار نیست.

گام چهارم: اخذ مفاصاحساب ها و پاسخ استعلامات (توسط فروشنده)

این یکی از مهم ترین و گاهی وقت گیرترین مراحل برای فروشنده ست. دفترخونه نامه های استعلام رو به فروشنده میده و ایشون باید بره و مفاصاحساب بگیره. این مفاصاحساب ها یعنی تصفیه حساب با این ادارات:

  • شهرداری: باید بره شهرداری تا مطمئن بشن ملک عوارض نوسازی، پسماند یا هر بدهی دیگه ای نداره. اگه ملک پایان کار نداشته باشه یا تخلف ساختمانی کرده باشه، باید جریمه ش رو بده.
  • اداره مالیات: مالیات نقل و انتقال ملک یکی از هزینه هاییه که فروشنده باید بپردازه. این مالیات بر اساس یه قیمت گذاری دولتی (که معمولاً خیلی کمتر از قیمت واقعیه) محاسبه میشه و نه قیمت معامله. اگه ملک قبلاً اجاره داده شده بوده، مالیات بر اجاره هم ممکنه مطرح بشه.
  • اداره ثبت: دفترخونه خودش به صورت آنلاین از اداره ثبت استعلام می گیره تا مطمئن بشه سند تو رهن بانکی نیست، توقیف نشده و مشکل حقوقی دیگه ای نداره.
  • «بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، گرفتن مفاصاحساب از شهرداری و دارایی و استعلام از اداره ثبت قبل از هرگونه پرداخت وجه اصلی معامله است.»

گام پنجم: حضور طرفین در دفتر اسناد رسمی (تاریخ محضر)

بعد از اینکه فروشنده همه مفاصاحساب ها و استعلام ها رو گرفت و به دفترخونه تحویل داد، یه تاریخ برای محضر یا همون انتقال سند تعیین میشه. تو این تاریخ، هم خریدار و هم فروشنده (یا وکلای قانونیشون) باید با مدارک کامل خودشون تو دفترخونه حاضر بشن.

  • گواهی عدم حضور: اگه خدای نکرده یکی از طرفین (مثلاً فروشنده) تو روز محضر نیاد، خریدار باید تا آخرین ساعت اداری تو دفترخونه بمونه و گواهی عدم حضور بگیره. این گواهی به خریدار اجازه میده که بعداً از طریق دادگاه، فروشنده رو ملزم به انتقال سند کنه و حتی جریمه دیرکرد (که تو مبایعه نامه اومده) رو ازش بگیره.
  • امضای اسناد و پرداخت مابقی وجه: بعد از اینکه همه مدارک چک شد و استعلام ها تأیید شد، طرفین اسناد رو امضا می کنن و خریدار هم مابقی پول ملک رو به فروشنده پرداخت می کنه.

گام ششم: ثبت سند و تحویل نهایی

بعد از امضاها و پرداخت نهایی، سند تو سامانه ثبت اسناد به نام خریدار ثبت میشه و یه سند تک برگ جدید به نام خریدار صادر میشه. اینجاست که معامله رسماً تموم میشه و شما مالک قانونی ملک هستید!

انتقال سند ملک فاقد سند رسمی (تبدیل قولنامه به سند رسمی)

اگه ملکی که خریدید سابقه ثبتی داره ولی هنوز سند رسمی به نام شما یا فروشنده نیست (مثلاً با قولنامه خرید و فروش شده)، باید از طریق سامانه ثبت نام درخواست صدور سند مالکیت اقدام کنید. این سامانه برای مواردی مثل املاک قولنامه ای با سابقه ثبتی، املاک مشاعی که افراز شدن و سند شش دانگ می خوان یا املاکی که عرصه وقفی دارن و مالک اعیان می خواد سند بگیره، کاربرد داره.

  1. ورود به سامانه: اول باید به آدرس sabtemelk.ssaa.ir برید و گزینه درخواست پذیرش جدید رو بزنید.
  2. مطالعه شرایط: شرایط رو با دقت بخونید و اگه واجد شرایط بودید، تیک حائز شرایط درج شده می باشم رو بزنید و تأیید کنید.
  3. تکمیل فرم تقاضانامه: اطلاعات مربوط به ملک، مشخصات هویتی خودتون، اطلاعات فروشنده، نوع کاربری ملک و بقیه جزئیات رو تو فرم وارد کنید.
  4. بارگذاری مدارک: مدارک لازم (مثل کپی برابر اصل قولنامه، کپی سند مشاعی اگه دارید، گواهی تعیین مختصات ملک و کپی مدارک شناسایی) رو تو سامانه آپلود کنید.
  5. پرداخت هزینه: یه هزینه کوچیک (حدود ۵۰ هزار تومن) رو به صورت آنلاین پرداخت کنید یا اگه تو بانک پرداخت کردید، فیش رو آپلود کنید.
  6. پرینت و ارسال پستی: فرم ثبت نام رو پرینت بگیرید، امضا و اثر انگشت بزنید و با پست سفارشی به اداره ثبت مربوطه بفرستید.
  7. دریافت کد رهگیری پستی و ثبت نهایی: کد ۲۰ رقمی پستی رو تو سامانه وارد کنید تا شماره پرونده براتون صادر بشه.
  8. مراحل بعد: بعد از این، کارشناس اداره ثبت از ملک بازدید می کنه و صورتجلسه تنظیم می کنه. درخواست شما تو روزنامه های کثیرالانتشار آگهی میشه و اگه اعتراضی نبود، هیئت تعیین تکلیف رأی میده و سند تک برگ به نام شما صادر میشه.

مدارک لازم برای انتقال سند ملک

برای اینکه کارتتون لنگ نمونه، این مدارک رو آماده داشته باشید:

مدارک مورد نیاز فروشنده خریدار نکات (برای سند رسمی / فاقد سند)
اصل و تصویر سند مالکیت بله خیر برای ملک دارای سند رسمی؛ در صورت فاقد سند بودن، کپی برابر اصل قولنامه
اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی بله بله برای هر دو طرف معامله
اصل و تصویر وکالت نامه (در صورت وجود) بله بله وکالت نامه بلاعزل و دارای اعتبار
اصل و تصویر پایان کار یا عدم خلافی شهرداری بله خیر برای املاک دارای بنا (یا نامه بازدید برای زمین بدون بنا)
صورت مجلس تفکیکی (برای آپارتمان) بله خیر اغلب توسط دفتر اسناد درخواست می شود
اصل و تصویر حصر وراثت (در صورت ورثه ای بودن) بله خیر برای املاک ورثه ای
اصل و تصویر فرم مالیات بر ارث (در صورت ورثه ای بودن) بله خیر برای املاک ورثه ای
مفاصاحساب شهرداری و دارایی بله خیر بدهی های ملک باید تسویه شده باشند
گواهی تعیین مختصات ملک (UTM) خیر خیر در صورت اقدام از طریق سامانه ثبت نام درخواست صدور سند مالکیت
فرم تکمیل شده تقاضانامه (امضا و اثر انگشت) خیر خیر در صورت اقدام از طریق سامانه ثبت نام درخواست صدور سند مالکیت
فیش بانکی پرداخت هزینه (50 هزار تومان) خیر خیر در صورت اقدام از طریق سامانه ثبت نام درخواست صدور سند مالکیت

نکات حقوقی حیاتی تو انتقال سند ملک

اینا رو حتماً گوشه ذهنتون داشته باشید تا معامله خوبی داشته باشید:

  • کاربری ملک و طرح های شهرداری: قبل از خرید، حتماً از کاربری ملک (مسکونی، تجاری، اداری) و اینکه تو طرح های توسعه شهرداری قرار نگرفته باشه، مطمئن بشید.
  • شناسایی دقیق فروشنده/مالک اصلی: اگه فروشنده وکیله، حتماً اعتبار وکالت نامه ش رو چک کنید. اگه چند نفر شریکن، همگی باید برای انتقال سند حضور داشته باشن یا وکالت بدن.
  • وضعیت ملک در رهن، توقیف یا دارای معارض: این رو دفترخونه استعلام می گیره، ولی خودتون هم می تونید از طریق سامانه ثبت استعلام بگیرید. هرگز ملکی که تو رهن یا توقیفه معامله نکنید، مگر اینکه مطمئن باشید همزمان با انتقال سند، فک رهن هم انجام میشه.
  • تعیین تکلیف بدهی های ملک: مطمئن بشید که قبوض آب، برق، گاز، تلفن، شارژ ساختمان و هر بدهی دیگه ای تا روز انتقال سند تسویه شده.
  • نقش وکیل متخصص: تو موارد پیچیده (مثل ملک ورثه ای یا املاک با سندهای قدیمی و مشکل دار) حتماً با یه وکیل متخصص مشورت کنید.
  • اهمیت تاریخ تحویل ملک و تاریخ انتقال سند: این دو تا تاریخ رو تو مبایعه نامه کاملاً شفاف بنویسید و برای هر کدوم جریمه دیرکرد در نظر بگیرید.

راهنمای گام به گام انتقال سند خودرو

معامله خودرو هم مثل ملک، ریزه کاری های خودش رو داره. اگه می خواید ماشین بخرید یا بفروشید، باید این مراحل رو طی کنید تا سندش درست و حسابی به نام خریدار جدید بخوره.

انتقال سند خودرو صفر کیلومتر (از کارخانه)

اگه ماشین رو صفر از کارخونه خریدید، کارتون راحته. معمولاً خود کارخونه یا نمایندگی کارهای سند رو انجام میده و مدارک رو بهتون تحویل میده. نیازی به دردسرهای تعویض پلاک و دفترخونه نیست.

انتقال سند خودرو کارکرده (دست دوم)

ولی اگه یه ماشین دست دوم می خرید یا می فروشید، باید این مراحل رو طی کنید:

گام اول: توافق و تنظیم قولنامه/مبایعه نامه خودرو

مثل ملک، اول باید با طرف مقابل به توافق برسید و یه قولنامه یا مبایعه نامه تنظیم کنید. توش مشخصات دقیق خودرو، قیمت، نحوه پرداخت و زمان تحویل رو بنویسید. اگه از طریق نمایشگاه اقدام می کنید، مطمئن بشید نمایشگاه معتبره و مبایعه نامه رو با کد رهگیری بهتون میده.

گام دوم: دریافت مفاصاحساب های خودرو

فروشنده باید قبل از تعویض پلاک، این کارها رو انجام بده:

  • مالیات نقل و انتقال خودرو: این مالیات رو باید از طریق سامانه های مربوطه پرداخت کنه.
  • عوارض سالیانه شهرداری: هر ساله باید عوارض خودرو رو پرداخت کرده باشه.
  • خلافی خودرو: حتماً باید تمام خلافی های خودرو صفر شده باشه. بدون پرداخت خلافی، تعویض پلاک انجام نمیشه.

گام سوم: اخذ نوبت از سامانه تعویض پلاک

هم خریدار و هم فروشنده باید از طریق سامانه nobatdehi.epolice.ir یه نوبت برای مراجعه به یکی از مراکز تعویض پلاک بگیرید. بدون نوبت، کارتون تو مراکز تعویض پلاک انجام نمیشه.

گام چهارم: مراجعه به مرکز تعویض پلاک در تاریخ مقرر

تو روز و ساعتی که نوبت گرفتید، هم خریدار و هم فروشنده (با وکالت نامه معتبر اگه وکیل دارن) باید با مدارک کامل به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنن. اونجا این کارها انجام میشه:

  • ارائه مدارک کامل: تمام مدارکی که تو جدول پایین می بینید رو باید همراه داشته باشید.
  • بررسی اصالت خودرو و کارشناسی فنی: کارشناسای نیروی انتظامی ماشین رو از نظر اصالت موتور، شاسی و اتاق بررسی می کنن تا مطمئن بشن مشکلی نداره.
  • فک پلاک قبلی و نصب پلاک جدید: پلاک قبلی ماشین فک میشه و پلاک جدید (به نام خریدار) روش نصب میشه.
  • صدور برگ سبز جدید به نام خریدار: این مهمترین قسمتشه! بعد از این مراحل، یه برگ سبز جدید به نام خریدار صادر میشه.

    «بعد از تحولات قانونی اخیر، برگ سبز خودرو به عنوان سند رسمی مالکیت خودرو شناخته می شود و دیگر نیازی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی برای ثبت سند نیست.»

    پس با داشتن برگ سبز، شما مالک قانونی خودرو هستید و نیازی نیست دوباره برید دفترخونه.

مدارک لازم برای انتقال سند خودرو

مدارک مورد نیاز رو تو این جدول ببینید:

مدارک مورد نیاز فروشنده خریدار
اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی بله بله
اصل برگ سبز خودرو (کارت ماشین) بله خیر (جدید به نام خریدار صادر می شود)
اصل سند کمپانی (در صورت وجود) بله خیر
کارت سوخت (در صورت وجود) بله خیر (کارت سوخت جدید به نام خریدار صادر می شود)
برگه عدم خلافی خودرو (مفاصاحساب خلافی) بله خیر
مفاصاحساب مالیات نقل و انتقال و عوارض سالیانه بله خیر
اصل بیمه نامه شخص ثالث معتبر بله خیر
اصل وکالت نامه فروش (در صورت حضور وکیل) بله بله
آدرس و کد پستی معتبر خریدار (برای صدور برگ سبز) خیر بله
مدارک احراز سکونت خریدار (مثل قبض آب/برق) خیر بله

نکات حقوقی و عملی تو انتقال سند خودرو

  • احراز هویت دقیق: هم خریدار و هم فروشنده باید حتماً مدارک هویتی همدیگه رو با دقت چک کنن.
  • سوابق بیمه: حتماً سوابق بیمه شخص ثالث و بدنه رو بررسی کنید.
  • وکالت نامه بلاعزل: اگه با وکالت نامه خرید و فروش می کنید، مطمئن بشید وکالت نامه بلاعزل و دارای اعتبار زمانی کافیه. وکالت نامه هایی که زمان مشخصی ندارن ممکنه دردسر بشن.
  • پرداخت وجه: مبلغ معامله رو ترجیحاً از طریق حواله بانکی یا چک رمزدار پرداخت کنید تا اثباتش راحت باشه.

هزینه های مرتبط با به نام زدن سند

زدن سند به نام دیگری، هزینه هایی هم داره که باید از قبل بدونید چقدره و هر کدومش رو کی باید پرداخت کنه. این هزینه ها برای ملک و خودرو کمی با هم فرق دارن.

هزینه های انتقال سند ملک

وقتی پای انتقال سند ملک میاد وسط، این هزینه ها رو باید در نظر بگیرید:

  • مالیات نقل و انتقال (سهم فروشنده): معمولاً 4 درصد ارزش معاملاتی ملک که توسط دارایی تعیین میشه (این ارزش معمولاً خیلی کمتر از قیمت واقعی ملک تو بازاره). این رو فروشنده باید پرداخت کنه.
  • عوارض شهرداری و دارایی (سهم فروشنده): عوارض نوسازی، پسماند، و در صورت لزوم، مالیات بر اجاره (برای املاک تجاری) که فروشنده باید تسویه کنه.
  • حق التحریر دفترخانه (معمولاً تقسیم بین خریدار و فروشنده): این همون دستمزد دفتر اسناد رسمی برای تنظیم سنده. مبلغش بر اساس ارزش معاملاتی ملک تعیین میشه و معمولاً بین خریدار و فروشنده تقسیم میشه.
  • حق الثبت (سهم خریدار): یه هزینه دولتی برای ثبت سند جدید تو اداره ثبت که خریدار باید پرداخت کنه.
  • کمیسیون بنگاه املاک (توافقی): اگه معامله از طریق بنگاه انجام شده باشه، کمیسیون طبق تعرفه و به صورت توافقی بین خریدار و فروشنده تقسیم میشه.

هزینه های انتقال سند خودرو

برای انتقال سند خودرو، هزینه ها کمی متفاوت تره:

  • مالیات نقل و انتقال (سهم فروشنده): فروشنده باید این مالیات رو پرداخت کنه.
  • عوارض سالیانه (سهم فروشنده): تمام عوارض سالیانه خودرو تا روز انتقال باید توسط فروشنده پرداخت شده باشه.
  • هزینه تعویض پلاک (سهم خریدار): این هزینه برای فک پلاک قبلی و نصب پلاک جدید به نام خریدار دریافت میشه.
  • کمیسیون بنگاه خودرو (در صورت معامله از طریق بنگاه): اگه از طریق نمایشگاه یا بنگاه خودرو اقدام کرده باشید، کمیسیون رو طبق تعرفه پرداخت می کنید.

برای اینکه یه دید کلی از هزینه ها داشته باشید، می تونید به جدول زیر نگاهی بندازید. البته این ارقام تقریبی هستند و ممکنه با توجه به ارزش ملک یا خودرو و تعرفه های سالیانه تغییر کنن:

نوع هزینه ملک خودرو پرداخت کننده (عرف) توضیحات
مالیات نقل و انتقال 4% ارزش معاملاتی ملک بر اساس ارزش روز خودرو (مصوب) فروشنده ارزش معاملاتی ملک/خودرو معمولاً کمتر از قیمت بازار است
عوارض شهرداری / سالیانه عوارض نوسازی، پسماند (شهرداری) عوارض سالیانه خودرو فروشنده بدهی ها باید تسویه شوند
حق التحریر دفترخانه بر اساس ارزش معاملاتی (تقریباً 0.5 تا 1% ارزش) خیر (مراجعه به دفترخانه نیاز نیست) معمولاً نصف-نصف فقط برای انتقال سند ملک
حق الثبت حدود 0.5% ارزش معاملاتی ملک خیر خریدار فقط برای انتقال سند ملک
هزینه تعویض پلاک خیر مبلغ ثابت (حدود 300-400 هزار تومان) خریدار فقط برای انتقال سند خودرو
کمیسیون بنگاه توافقی (بر اساس تعرفه) توافقی (بر اساس تعرفه) معمولاً نصف-نصف فقط در صورت انجام معامله از طریق بنگاه
هزینه استعلامات مبلغ ثابت خیر فروشنده (توسط دفترخانه) هزینه استعلام از شهرداری، دارایی، ثبت

جمع بندی

خب، تا اینجا با هم کلی از پیچ و خم های زدن سند به نام دیگری رو مرور کردیم. دیدیم که این کار، هم برای ملک و هم برای خودرو، یه فرآیند کاملاً قانونی و حساسه که باید با دقت و آگاهی کامل انجام بشه. از اهمیت سند رسمی و تفاوتش با قولنامه و مبایعه نامه گفتیم، انواع سندها رو شناختیم و مراحل گام به گام انتقال سند ملک و خودرو رو توضیح دادیم. یادتون باشه که تو هر مرحله ای، یه سری مدارک خاص و یه سری هزینه ها وجود داره که باید حواستون بهشون باشه.

تهش می خوام بهتون بگم که هرگز تو معامله ملک و خودرو عجله نکنید! دندون روی جگر بذارید و همه استعلامات رو بگیرید، مدارک رو با دقت چک کنید و از مشاوران املاک یا وکلای متخصص کمک بگیرید. یه اشتباه کوچیک تو این مسیر می تونه خسارت های بزرگی به بار بیاره. با آگاهی و د قت، می تونید یه معامله امن و شیرین داشته باشید و از داشتن مال جدیدتون لذت ببرید. بالاخره، پیشگیری بهتر از درمانه، مخصوصاً تو کارهای حقوقی و مالی!

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چگونه سند را به نام دیگری بزنیم؟ | راهنمای جامع انتقال سند" هستید؟ با کلیک بر روی قوانین حقوقی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چگونه سند را به نام دیگری بزنیم؟ | راهنمای جامع انتقال سند"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه