حکم یکبار طلاق گفتن چیست؟ | بررسی جامع شرایط

حکم یکبار طلاق گفتن چیست؟ | بررسی جامع شرایط

حکم یکبار طلاق گفتن

وقتی صحبت از طلاق میشه، شاید اولین چیزی که تو ذهن خیلی ها میاد، پروسه های پیچیده و بحث های طولانیه. اما گاهی وقتا یه حرف یا یه جمله می تونه بار حقوقی و شرعی بزرگی داشته باشه. حکم یکبار طلاق گفتن، یعنی اینکه اگه مردی فقط یک بار کلمه طلاق رو به همسرش بگه، آیا واقعاً طلاق اتفاق می افته یا نه؟ در فقه شیعه، صرف یک بار گفتن کلمه طلاق، بدون رعایت شرایط و اجرای صیغه مخصوص، طلاق محسوب نمیشه. طلاق فراتر از یک کلمه، نیاز به قصد جدی، تشریفات خاص و حضور شاهد داره تا اعتبار شرعی و قانونی پیدا کنه. این موضوع خیلی مهم تر از اونیه که فکر می کنید و کلی ابهام تو دل خودش داره. بریم که با هم همه پیچ و خم هاش رو باز کنیم.

طلاق، واژه ای که شاید هیچ زوجی دوست نداره اسمش به گوشش بخوره، اما خب، گاهی وقتا سرنوشت مسیر دیگه ای رو رقم می زنه. تو دنیای پر فراز و نشیب زندگی مشترک، گاهی کار به جایی می رسه که دیگه چاره ای جز جدایی نیست. اما این جدایی هم مثل شروع زندگی، کلی قانون و قاعده شرعی و حقوقی داره. خیلی ها فکر می کنن اگه مرد یه بار بگه طلاقت دادم یا تو طالقی، کار تمومه و زن و شوهر نیستن. راستش رو بخواهید، این تصور، اگه نگیم کاملاً غلطه، حداقلش اینه که ناقصه و کلی اما و اگر داره. می خواهیم تو این مقاله، حسابی و ریز به ریز بریم سراغ حکم یکبار طلاق گفتن؛ ببینیم از دید شرع و قانون خودمون چی میگه و اصلاً چه فرقی با چیزایی مثل سه طلاقه داره که رقیبامون خیلی روش مانور میدن. هدفمون اینه که وقتی این مطلب رو خوندید، هیچ ابهامی تو ذهنتون نمونه. پس بزن بریم!

مفهوم کلی طلاق و ارکان صحت اون

ببینید رفقا، طلاق فقط یه کلمه نیست که از دهن آدم بپره. یه مفهوم عمیقه که هم تو دین و هم تو قانون، جایگاه ویژه ای داره. از دید شرع اسلام، طلاق به معنای گسستن پیوند زناشویی دائمیه. یعنی چی؟ یعنی اون عقد مقدسی که باهاش زن و مرد به هم حلال شده بودن، با طلاق از بین میره. اما این از بین رفتن، الکی نیست و کلی شرط و شروط داره.

طلاق از دید شرع (فقه شیعه و اهل سنت) و قانون

تو فقه شیعه، طلاق یه کار یک طرفه از جانب مرده، اما نه اینکه هر وقت دلش خواست بتونه زنش رو طلاق بده. باید یه سری مراحل طی بشه و یه صیغه مخصوص با شرایط خاص خونده بشه. اینجوری نیست که مرد تو دلش نیت کنه یا فقط زبونی یه چیزی بگه. زن هم تو بعضی موارد، می تونه حق طلاق داشته باشه که بهش میگن طلاق خلع یا مبارات.

فقه اهل سنت هم تقریباً همین رویه رو داره، اما یه تفاوت های کوچیکی هست. مثلاً تو بعضی مذاهب اهل سنت، ممکنه حتی با یه بار گفتن کلمه طلاق هم (بدون تشریفات صیغه) طلاق واقع بشه، اما شیعه این رو قبول نداره. اینو یادتون باشه که این تفاوت ها خیلی مهمن.

از دید قانون مدنی ایران هم، طلاق یه امر قضاییه. یعنی چی؟ یعنی حتی اگه از نظر شرعی هم همه چی اوکی باشه، تا دادگاه مهر تأیید نزنه و تو دفترخونه ثبت نشه، رسماً شما هنوز زن و شوهرید و کلی تبعات قانونی داره. پس نقش دادگاه رو دست کم نگیرید.

شرایط اساسی و عمومی صحت طلاق

برای اینکه یه طلاق از نظر شرعی و قانونی معتبر باشه، باید یه سری پیش شرط ها رعایت بشه. اینا مثل ستون های یه ساختمون میمونن که اگه نباشن، کل ساختمون فرو میریزه. بیایید چند تا از مهم تریناشو با هم مرور کنیم:

  • قصد جدی: آقا یا خانم، باید واقعاً قصد طلاق داشته باشن. اگه شوخی باشه یا زیر فشار و زورگویی باشه، طلاق باطل میشه. اینجا یه فرق اساسی با برخی از دیدگاه های اهل سنت داریم که حتی طلاق در شوخی رو هم معتبر میدونن.
  • اختیار: طلاق دهنده باید با اختیار کامل و بدون هیچ اجباری این کار رو بکنه.
  • بلوغ و عقل: هم زن و هم مرد باید بالغ و عاقل باشن. طلاق از طرف بچه یا کسی که مشکل روحی و روانی داره، معتبر نیست.
  • پاک بودن زن: تو فقه شیعه، زن باید تو طهر (یعنی پاکی از حیض و نفاس) باشه. البته استثناهایی هم داره، مثلاً اگه زن یائسه باشه یا باهاش نزدیکی نشده باشه.
  • حضور دو شاهد عادل (در فقه شیعه): این خیلی مهمه. موقع خوندن صیغه طلاق، حتماً باید دو مرد عادل حضور داشته باشن و بشنون که صیغه طلاق خونده میشه.
  • صیغه مخصوص: طلاق باید با یه جمله عربی مخصوص (مثل انتِ طالق) و با رعایت قواعدش خونده بشه. صرف گفتن من طلاقت دادم به فارسی، بدون صیغه عربی و شاهد، تو فقه شیعه طلاق به حساب نمیاد.

«یادتون باشه که طلاق فقط یک کلمه نیست؛ یه فرایند حقوقی و شرعی پیچیده ست که باید تمام شرایط و ضوابطش مو به مو رعایت بشه تا اعتبار پیدا کنه. شوخی یا عصبانیت شدید، دلیل موجهی برای بی اثر کردن عمدی طلاق نیست، اما برای وقوع طلاق، اساساً قصد جدی و رعایت تشریفات لازمه.»

حکم یکبار طلاق گفتن (از منظر فقه شیعه)

خب حالا می رسیم به اصل مطلب. آیا اگه مردی فقط یک بار کلمه طلاق رو بگه، طلاق واقع میشه؟ از دیدگاه فقه شیعه، پاسخ قاطعانه خیر هست. بذارید یه کم بیشتر توضیح بدم.

آیا صرف گفتن کلمه طلاق (یک بار) بدون رعایت تشریفات و صیغه صحیح، موجب طلاق می شود؟

نه، به هیچ وجه! تو فقه شیعه، طلاق مثل یه عقد ازدواج، نیاز به «صیغه» داره. صیغه یعنی یه جمله عربی خاص که باید با تلفظ درست و نیت جدی خونده بشه. مثلاً مرد باید بگه انتِ طالق (تو طلاق داده شده ای) یا وکیلش به نیابت از مرد این رو بگه. مهم تر از همه، همونطور که قبلاً گفتم، حضور دو شاهد عادل مرد هم تو لحظه خوندن صیغه لازمه.

پس اگه مردی یه بار بگه من طلاقت دادم، تو دیگه زن من نیستی، یا حتی هزار بار تو عصبانیت این حرفو تکرار کنه، اما صیغه طلاق با شرایطی که گفتم (پاک بودن زن، حضور شاهدین، قصد جدی و…) جاری نشه، از نظر شرعی هیچ طلاقی اتفاق نمی افته.

نقش قصد انشا و قصد جدی در وقوع طلاق

این دو تا مفهوم خیلی مهمن. «قصد انشا» یعنی قصد ایجاد یک واقعه حقوقی یا شرعی. مرد باید واقعاً قصد طلاق دادن زن رو داشته باشه. «قصد جدی» هم یعنی اینکه این قصد، یه شوخی یا حرف بی معنی نباشه. اگه مرد تو حالت عصبانیت شدید، مستی، بیهوشی یا تحت فشار و تهدید باشه و اون کلمه رو بگه، به خاطر اینکه قصد جدی و واقعی نداشته، طلاق باطل میشه. البته اینجا باز هم باید دقت کرد که عصبانیت تا چه حدی باشه. اگه عصبانیت اونقدر شدید باشه که فرد متوجه حرف هاش نباشه، طلاق باطله. اما اگه فقط یه عصبانیت معمولیه که شخص رو از قصد و اراده واقعی ساقط نمی کنه، ولی باز هم شرایط صیغه رعایت نشه، طلاق واقع نمیشه.

آثار حقوقی و شرعی وقوع یک طلاق صحیح (معمولاً طلاق رجعی)

خب، فرض کنیم همه شرایط رعایت شد و یه طلاق صحیح (یعنی یک بار طلاق) اتفاق افتاد. این طلاق معمولاً از نوع رجعی هست. طلاق رجعی یعنی چی؟ یعنی مرد تو ایام عده، می تونه بدون اینکه عقد جدیدی بخونه، به همسرش رجوع کنه و زندگی مشترک رو از سر بگیره. اصلاً هم نیاز به رضایت زن نیست. فقط کافیه مرد قصد رجوع داشته باشه و این قصدش رو با یه عملی (مثل نزدیکی یا بوسیدن) یا با یه حرفی (مثلاً بگه رجوع کردم) نشون بده. بعد از رجوع، ازدواج به قوت خودش باقی می مونه و این طلاق انگار اصلاً اتفاق نیفتاده.

مفهوم عده طلاق و مدت زمان آن

«عده طلاق» یه دوره زمانیه که زن بعد از طلاق باید رعایت کنه و تو این مدت نمی تونه با مرد دیگه ای ازدواج کنه. فلسفه عده، هم برای اطمینان از پاکی رحم زن و مشخص شدن وضعیت بارداریه، هم یه فرصت برای زوجین برای فکر کردن و احتمالاً رجوع.

  • برای طلاق رجعی، عده معمولاً سه طهر (سه دوره عادت ماهانه) بعد از طلاق هست.
  • اگه زن یائسه باشه یا باهاش نزدیکی نشده باشه، عده نداره.
  • اگه زن حامله باشه، عده اش تا زمان وضع حمل (به دنیا آمدن فرزند) هست.

حکم یکبار طلاق گفتن (از منظر فقه اهل سنت)

فقه اهل سنت، تو این زمینه یه مقدار با فقه شیعه فرق داره و همین تفاوت ها گاهی باعث سردرگمی میشن.

بررسی دیدگاه های مختلف مذاهب اهل سنت در خصوص وقوع طلاق با یک لفظ

تو بعضی از مذاهب اهل سنت، مثل فقه حنفی، گفتن کلمه طلاق حتی یک بار، می تونه طلاق رو واقع کنه. یعنی اگه مرد به زنش بگه تو طالقی، حتی اگه تشریفات و شاهد به اون شکل که تو شیعه لازمه نباشه، طلاق واقع میشه. حتی تو فقه حنفی، اگه مرد تو حالت عصبانیت یا شوخی هم این کلمه رو بگه، طلاق بازم اتفاق میفته. این دیدگاهیه که رقیبامون هم تو محتواشون بهش اشاره کرده بودن.

این دیدگاه می گه که مرد وقتی این کلمه رو میگه، حتی اگه پشیمون بشه یا بگه شوخی کردم، چون کلمه رو به زبان آورده، طلاق اتفاق افتاده. یه جورایی مثل اینه که ماشه یه تفنگ رو کشیدی؛ حالا دیگه تیر رها شده و نمیشه برش گردوند. این نگاه، تفاوت خیلی اساسی با دیدگاه شیعه داره که «قصد انشا» و «قصد جدی» رو شرط اصلی می دونه.

آیا در اهل سنت، یکبار گفتن طلاق می تواند طلاق را واقع کند؟

بله، تو بعضی از مذاهب اهل سنت، به خصوص فقه حنفی، جواب مثبته. یعنی اگه مردی یک بار به زنش بگه تو طالقی یا طلاق یا هر لفظی که صراحتاً به طلاق اشاره داشته باشه، طلاق واقع میشه. این طلاق هم معمولاً طلاق رجعیه و مرد حق رجوع تو ایام عده رو داره.

تفاوت های اساسی این دیدگاه با فقه شیعه

اصلی ترین تفاوت ها ایناست:

  1. تشریفات صیغه: تو شیعه، حتماً باید صیغه مخصوص عربی با حضور دو شاهد عادل خونده بشه. تو اهل سنت (مخصوصاً حنفی)، ممکنه صرف گفتن کلمه طلاق هم کافی باشه.
  2. قصد: تو شیعه، قصد جدی و انشا خیلی مهمه و طلاق در شوخی یا عصبانیت شدید باطله. تو اهل سنت، ممکنه طلاق در این شرایط هم معتبر باشه.

تفاوت های کلیدی یکبار طلاق با سه طلاقه

اینجا جاییه که خیلی ها دچار سوءتفاهم میشن و یکبار طلاق رو با سه طلاقه اشتباه می گیرن. در حالی که این دو تا با هم فرق اساسی دارن و آثارشون کاملاً متفاوته. رقیبامون هم بیشتر روی سه طلاقه مانور داده بودن، ولی ما می خواهیم به هر دو بپردازیم و فرقشون رو قشنگ جا بندازیم.

تعریف یکبار طلاق

یکبار طلاق یعنی چی؟ یعنی همون طلاقی که با رعایت همه شرایط شرعی و قانونی (از جمله صیغه مخصوص، قصد جدی، پاک بودن زن، حضور شهود و ثبت در دادگاه) فقط برای اولین بار بین یه زوج اتفاق میفته. این نوع طلاق معمولاً رجعی هست و مرد تو ایام عده حق داره به زنش رجوع کنه. اگه رجوع اتفاق افتاد، اصلاً انگار طلاقی نبوده. اگه رجوع نکرد و عده تموم شد، طلاق بائن میشه و برای ازدواج دوباره نیاز به عقد جدید دارن.

تعریف سه طلاقه در فقه شیعه

«سه طلاقه» تو فقه شیعه، یه داستان کاملاً متفاوته و اصلاً با یه بار گفتن کلمه طلاق اتفاق نمی افته. برای اینکه زنی «سه طلاقه» بشه، نیاز به یه فرآیند نسبتاً طولانی داریم:

  1. مرد زنش رو طلاق میده (طلاق رجعی).
  2. در ایام عده بهش رجوع می کنه (یا بعد از عده دوباره با هم عقد می کنن).
  3. برای بار دوم زنش رو طلاق میده.
  4. باز هم در ایام عده رجوع می کنه (یا بعد از عده دوباره با هم عقد می کنن).
  5. برای بار سوم زنش رو طلاق میده.

فقط و فقط با طی کردن این سه مرحله ازدواج و سه طلاق (که بین هر کدوم، رجوع یا عقد مجدد اتفاق افتاده)، زن «سه طلاقه» میشه. تو این حالت، زن برای اون مرد حرام ابدی میشه، مگر اینکه با مرد دیگه ای ازدواج کنه، با اون مرد نزدیکی کنه، و بعد از اون مرد هم جدا بشه (طلاق بگیره یا اون مرد فوت کنه) و عده اون ازدواج دوم تموم بشه. به این مرد دوم که نقش حلال کننده رو داره، «محّلل» میگن.

تعریف سه طلاقه در فقه اهل سنت

اینجا دوباره یه تفاوت اساسی با فقه شیعه داریم. تو خیلی از مذاهب اهل سنت، سه طلاقه می تونه خیلی سریع تر و راحت تر اتفاق بیفته. مثلاً تو فقه حنفی، اگه مردی تو یه مجلس یا حتی با یه جمله، سه بار کلمه طلاق رو بگه (مثلاً بگه تو طلاقی، طلاقی، طلاقی یا سه طلاقه شدی)، زن سه طلاقه میشه!

این یعنی از نظر اونها، حتی با یک بار لفظ هم میشه سه طلاق رو واقع کرد و زن برای اون مرد حرام میشه و نیاز به محلل پیدا می کنه. البته تو برخی از مذاهب اهل سنت هم با این دیدگاه مخالفن و این رو درست نمی دونن. این نکته خیلی مهمه که تو قانون ایران، ملاک فقه شیعه است.

تأکید بر اینکه یکبار طلاق گفتن به معنای سه طلاقه نیست

خواهش می کنم این رو یادتون باشه: «یکبار طلاق گفتن» به هیچ وجه به معنای «سه طلاقه» نیست! آثار و تبعات این دو تا کاملاً با هم فرق دارن. تو یکبار طلاق، اگه طلاق رجعی باشه، مرد حق رجوع داره. اگه بائن باشه و عده تموم بشه، می تونن دوباره با هم عقد کنن. اما تو «سه طلاقه»، دیگه نمی تونن با هم ازدواج کنن، مگر با شرایط سخت و وجود «محّلل». پس این دو رو با هم قاطی نکنید.

مفاهیم طلاق رجعی و طلاق بائن در ارتباط با یک طلاق

همونطور که گفتیم، اگه برای اولین بار یه طلاق صحیح اتفاق بیفته، معمولاً از نوع طلاق رجعی هست. یعنی مرد می تونه تو ایام عده به زن رجوع کنه.

اما طلاق بائن یعنی چی؟ طلاق بائن یعنی طلاقی که توش مرد حق رجوع نداره و اگه زن و مرد بخوان دوباره با هم زندگی کنن، باید حتماً یه عقد جدید بخونن. طلاق بائن در موارد زیر اتفاق میفته:

  • بعد از تموم شدن عده طلاق رجعی (اگه مرد رجوع نکرده باشه).
  • طلاق زنی که باهاش نزدیکی نشده (بعد از عقد).
  • طلاق زن یائسه.
  • طلاق خلع و مبارات (که زن در ازای بخشیدن تمام یا قسمتی از مهریه یا مال، از مرد طلاق می گیره).
  • سومین طلاق (که منجر به سه طلاقه میشه و نیاز به محلل داره).

پس می بینید که حتی یک طلاق هم می تونه آثار متفاوتی داشته باشه؛ یا رجعی باشه و امکان رجوع وجود داشته باشه، یا بائن باشه و نیاز به عقد جدید داشته باشه.

آثار و تبعات حقوقی و شرعی یک طلاق (برای اولین بار)

وقتی یه طلاق، حتی برای بار اول، واقع میشه، کلی از روابط زن و شوهری تحت تاثیر قرار می گیره. بیایید ببینیم چه اتفاقاتی میفته:

وضعیت مهریه پس از یک طلاق

مهریه، یکی از حقوق اصلی زنه که بعد از عقد به ذمه مرد قرار می گیره. اگه طلاق بعد از نزدیکی (رابطه زناشویی) اتفاق بیفته، زن مستحق تمام مهریه اش هست و مرد باید کامل اون رو بپردازه. اما اگه طلاق قبل از نزدیکی باشه، زن فقط مستحق نصف مهریه میشه.

وضعیت نفقه زن در ایام عده

«نفقه» هم حق دیگه ایه که زن تو ایام زندگی مشترک داره. تو طلاق رجعی، حتی با وجود طلاق، چون مرد حق رجوع داره و پیوند زناشویی به طور کامل قطع نشده، زن در ایام عده همچنان مستحق نفقه هست. یعنی مرد باید مثل قبل از طلاق، نفقه زن رو پرداخت کنه. اما تو طلاق بائن، چون دیگه حق رجوعی نیست، زن بعد از طلاق (به جز موارد خاص مثل حاملگی) مستحق نفقه نیست.

حضانت فرزندان مشترک

حضانت بچه ها، موضوعیه که همیشه تو طلاق حساسیت زیادی داره. حکم حضانت فرزندان بعد از طلاق با توجه به سن و جنسیت فرزند متفاوته:

  • تا هفت سالگی: حضانت با مادر هست، مگر اینکه مادر صلاحیت نداشته باشه.
  • بعد از هفت سالگی تا بلوغ: حضانت با پدره، باز هم مگر اینکه پدر صلاحیت نداشته باشه.
  • بعد از بلوغ (دختر ۹ سال تمام قمری، پسر ۱۵ سال تمام قمری): خود فرزند حق انتخاب داره که با پدر زندگی کنه یا با مادر.

البته دادگاه همیشه «مصلحت کودک» رو در نظر می گیره و ممکنه بر اساس شرایط خاص، حکم دیگه ای بده.

حقوق و تکالیف زن و مرد در ایام عده (حق رجوع، حرمت ازدواج زن)

تو ایام عده، چه برای مرد و چه برای زن، یه سری حقوق و تکالیف ایجاد میشه:

  • حق رجوع مرد: تو طلاق رجعی، مرد حق داره بدون عقد جدید، به زنش رجوع کنه.
  • حرمت ازدواج زن: زن تو ایام عده به هیچ عنوان نمی تونه با مرد دیگه ای ازدواج کنه. این کار هم از نظر شرعی حرامه و هم از نظر قانونی جرم.
  • حرمت اخراج زن از منزل: مرد تو ایام عده طلاق رجعی، نمی تونه زن رو از خونه مشترک بیرون کنه (مگر اینکه زن مرتکب فساد علنی بشه).
  • لزوم ارتباط متعارف: هرچند که زن و مرد جدا شدن، اما تو طلاق رجعی، لازم نیست که کاملاً از هم دور باشن و ارتباط متعارف برای امکان رجوع، وجود داره.

امکان ازدواج مجدد با همسر سابق پس از یک طلاق و اتمام عده

اگه یک طلاق صحیح (رجعی یا بائن) اتفاق بیفته و ایام عده هم تموم بشه و مرد هم رجوع نکرده باشه (یعنی طلاق تبدیل به بائن شده باشه)، زن و مرد می تونن با هم دوباره ازدواج کنن. البته برای این کار، باید یه عقد جدید با مهریه جدید بخونن. اینجا دیگه نیاز به محلل و این حرفا نیست، چون فقط یک طلاق بوده. این چیزیه که یکبار طلاق رو از سه طلاقه متمایز می کنه.

الزامات قانونی و نقش دادگاه در ثبت طلاق

خب تا اینجا درباره جنبه های شرعی حرف زدیم، اما یادتون باشه که ما تو یه کشور زندگی می کنیم که قانون مدنی هم داره و خیلی از امور شرعی باید از کانال قانونی بگذره تا رسمیت پیدا کنه.

لزوم مراجعه به دادگاه و طی مراحل قانونی (تقدیم دادخواست، جلسات داوری، صدور گواهی عدم امکان سازش)

تو ایران، حتی اگه مردی شرعاً حق طلاق داشته باشه، نمی تونه همین طوری زن رو طلاق بده. باید حتماً به دادگاه خانواده مراجعه کنه. این مراحل معمولاً اینجوریه:

  1. تقدیم دادخواست: مرد (یا وکیلش) باید یه دادخواست طلاق به دادگاه بده و دلایلش رو برای طلاق بنویسه.
  2. جلسات داوری: دادگاه معمولاً زوجین رو به جلسات مشاوره و داوری می فرسته. هدف اینه که شاید بشه بینشون صلح و سازش ایجاد کرد و نذاریم زندگی شون از هم بپاشه.
  3. صدور گواهی عدم امکان سازش: اگه داورها نتونستن صلح برقرار کنن یا زوجین نخواستن سازش کنن، دادگاه «گواهی عدم امکان سازش» صادر می کنه. این گواهی به معنای مجوز طلاق هست.
  4. اجرای صیغه طلاق و ثبت: بعد از گرفتن گواهی، زوجین باید با مراجعه به یکی از دفاتر رسمی ثبت ازدواج و طلاق، و با حضور شهود و رعایت شرایط شرعی، صیغه طلاق رو جاری کنن و طلاقشون رو ثبت کنن.

لزوم ثبت رسمی طلاق در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق

مهم ترین نکته اینه که طلاق حتماً باید تو دفاتر رسمی ثبت بشه. اگه طلاق شرعاً واقع بشه ولی ثبت رسمی نشه، هم کلی مشکل برای زن و مرد تو آینده ایجاد می کنه و هم از نظر قانونی، مرد ممکنه مجازات بشه.

مجازات عدم ثبت طلاق

قانونگذار ما برای مردی که طلاق رو ثبت نکنه، مجازات در نظر گرفته. این مجازات می تونه از جزای نقدی تا حبس باشه. چرا؟ چون عدم ثبت طلاق باعث میشه که حقوق زن پایمال بشه و خیلی از اطلاعات مربوط به وضعیت تأهل افراد از چشم دولت پنهان بمونه. پس حتماً حواستون به این نکته باشه و اگه خدای نکرده کار به طلاق کشید، مراحل قانونی رو کامل طی کنید.

تأکید بر اینکه صرف گفتار بدون طی مراحل قانونی، اعتبار رسمی ندارد

بذارید یه بار دیگه حسابی تأکید کنم: هر چقدر هم که یه مرد از نظر شرعی زنش رو طلاق داده باشه (با فرض اینکه همه شرایط شرعی رو هم رعایت کرده باشه)، تا زمانی که این طلاق تو دادگاه تأیید و تو دفترخونه ثبت نشه، اعتبار رسمی نداره. یعنی شما هنوز تو شناسنامه همسرید و تو خیلی از مراجع دولتی و عمومی، زن و شوهر به حساب میاید. پس هیچ وقت فکر نکنید که با یه حرف زدن ساده، همه چی تموم شده.

نتیجه گیری

خب رفقا، تا اینجا با هم یه سفر حسابی تو دنیای پیچیده حکم یکبار طلاق گفتن داشتیم. دیدیم که این موضوع چقدر ریزه کاری های شرعی و قانونی داره و اصلاً هم ساده نیست.

خلاصه کلام اینه که از دید فقه شیعه و قانون ایران، صرف یک بار گفتن کلمه طلاق (بدون رعایت تشریفات و صیغه مخصوص، حضور شهود عادل، قصد جدی و پاکی زن) هیچ اعتباری نداره و طلاق اتفاق نمی افته. اما تو بعضی از مذاهب اهل سنت، ممکنه همین یک کلمه هم طلاق رو واقع کنه. این تفاوت خیلی مهمه.

نکته مهم دیگه هم اینه که یکبار طلاق با سه طلاقه زمین تا آسمون فرق داره. یک بار طلاق معمولاً رجعیه و امکان رجوع مرد وجود داره یا بعد از اتمام عده میشه با عقد جدید دوباره ازدواج کرد. اما سه طلاقه یه پروسه پیچیده تره که توش زن برای مرد حرام میشه و نیاز به محلل پیدا می کنه.

در هر حال، چیزی که خیلی مهمه اینه که حتماً از موازین شرعی و قانونی آگاه باشید. اگه خدای نکرده تو موقعیتی قرار گرفتید که کار به طلاق کشید، اصلاً سرخود کاری نکنید. حتماً با یه وکیل متخصص یا یه مشاور حقوقی و مذهبی معتمد مشورت کنید تا هم حقوق خودتون رو بدونید و هم از مشکلات و سردرگمی های بعدی جلوگیری کنید. زندگی مشترک یه موضوع مقدسه و جدایی هم باید با نهایت دقت و رعایت اصول انسانی و قانونی انجام بشه.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "حکم یکبار طلاق گفتن چیست؟ | بررسی جامع شرایط" هستید؟ با کلیک بر روی قوانین حقوقی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "حکم یکبار طلاق گفتن چیست؟ | بررسی جامع شرایط"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه