مهسا بهادری: مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه دولت را مکلف کرد بودجه سال ۱۴۰۳ سازمان صداوسیما را با افزایش قابل توجهی به ۲۴هزار میلیارد تومان برساند. این یعنی در سال پیش رو صداوسیما روزی ۶۵ میلیارد و ۷۵۰میلیون تومان برای دولت خرج دارد که البته بخش زیادی از این هزینه ها بخاطر بالا بودن تعداد کارکنان این سازمان است. طبق آمار رسمی سازمان صدا و سیما نزدیک به ۴۸هزار نیرو دارد. این در حالی است که شبکه ای مانند فاکس نیوز ۱۳۰۰ سی ان ان ۴۰۰۰ سی سی تی وی ۱۰هزار ان اچ کی ژاپن ۱۰هزار و بی بی سی ۲۰هزار نیرو دارند.
با این حال خود سازمان هم هر سال رقم های کلانی از پخش تبلیغات و برنامه های مشارکتی و رپرتاژی و … درآمد دارد.
به طور مثال صداوسیما در سال ۱۴۰۳ و بر اساس جدولی که این سازمان از جدول هزینه های تبلیغاتی منتشر کرده درآمدی که به صورت حداقلی از پخش زنده بازی های استقلال و پرسپولیس ۳۲ هزار میلیارد تومان و حداکثر ۵۸ هزار میلیارد از بازی های پخش زنده استقلال و پرسپولیس درآمد دارد یعنی بیش از دوبرابر بودجه دریافتی در این سال. این آمار و ارقام تنها با در نظر گرفتن بازی های استقلال و پرسپولیس و بدون احتساب پخش بازی های فوتبال خارجی بازی های تیم ملی استانی و… است.
طبق تعریف ما کسی که بالای ۱۵ دقیقه برنامه های صداوسیما را می بیند او را به عنوان مخاطب در نظر می گیریم
دیگر نمی توان حرفی از ۸۰ درصد و ۹۰ درصد مخاطب به میان آورد
به کمی قبل تر بازگردیم اواخر فروردین امسال بود محسن شاکری نژاد رییس مرکز تحقیقات صداوسیما اعلام کرد که دیگر نمی توان حرفی از ۸۰ درصد و ۹۰ درصد مخاطب به میان آورد. این دوره در تمام دنیا تمام شده است. چرا که مخاطبان دیگر محتوای تلویزیونی چه فیلم سریال و برنامه را منحصراً از قابِ نمایشگر تلویزیون دنبال نمی کنند و اصطلاحاً از برودکست به سمت برودبند رفته اند. به مراتب برودبند گوی سبقت را از برودکست گرفته و به این جهت دوره سریال خیابان خلوت کن تمام شده است. ما در آخرین نظرسنجی که الان داریم تقریباً ۸۰ درصد کودکان ما برنامه های صداوسیما را تماشا می کنند که فقط منحصر به شبکه کودک نیست و می تواند در شبکه امید و شبکه های دیگر باشد.»
از طرفی در ۲۵ امسیرو محسن شاکری نژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما گفت: «تمام تلویزیون های دنیا با یک ریزش مخاطب در نسل زد مواجه هستند. ماهم وقتی نظرسنجی می کنیم می بینیم در بازه سنی ۱۸ تا ۳۰ سال با کاهش مخاطب مواجه هستیم. در این نظرسنجی که اوایل تابستان اتفاق افتاد در روستاها ۷۸.۰۳ در شهرستان های تابعه هراستان ۶۹.۰۹ و در مرکز استان ۶۷.۰۳ درصد ما مخاطب داشتیم که وقتی بخواهیم میانگین بگیریم تقریبا ۷۲ درصد میزان مخاطب رسانه ملی است. »
او گفت: «طبق تعریف ما کسی که بالای ۱۵ دقیقه برنامه های صداوسیما را می بیند او را به عنوان مخاطب در نظر می گیریم این افراد الزاما به این معنا نیست که فقط تلویزیون را تماشا می کنند حتما امروز با گستردگی فضای مجازی در کشور و دسترسی مردم به اینترنت در واقع خیلی موقع ها هست که در کنار تلویزیون در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی فعال هستند و استفاده می کنند و این به این معنا نیست که این ۷۲ درصد فقط صداوسیما را می بینند.»
تلویزیون در بهار بین ۲تا ۲۲ درصد مخاطب داشت
همه ما می دانیم که بودجه صداوسیما ۲۴ هزار میلیارد تومان است این بودجه در سال ۱۴۰۲ رقمی حدود ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود و در یک بررسی جامع متوجه می شویم که در ده سال گذشته بودجه صداوسیما از ۹۶۷ میلیارد تومان به ۲۴ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است یعنی رقمی حدود ۲هزار و ۳۸۰ درصد افزایش و آن هم برای ۲۴ درصد مخاطب طبق گفته جلیلی و کاهش مرجعیت رسانه ای طبق نظرسنجی ایسپا.
اما پرسش اصلی اینجاست که چرا نمی توان انتظار چنین درصد بیننده ای را داشت؟ در جواب احتمالا با این ماجرا مواجه می شویم که به هر حال در این میان پای شبکه نمایش خانگی و فضای مجازی هم به میان آمده و یک درصدی از مخاطب را به خودش اختصاص داده است؟ اما چرا صداوسیما حتی ۵۰ دردصد هم مخاطب ندارد؟ بر اساس صحبت پیمان جبلی در شب یلدا و شب نوروز روی هم رفته ۱۶۷ میلیون مخاطب و برای برنامه ها وجود داشته و از طرفی هم جبلی اعلام کرده برنامه های نوروزی ۸ درصد افزایش مخاطب داشته است و این در شرایطی است که آماری از مخاطبان تلویزیون پیش از سال نو منتشر شد که نشان می داد درصد مخاطبان تلویزیون بین ۲ تا ۲۲ درصد است.
چرا از مخاطب بالای ۷۰ درصد ناراحتید؟
با این حال در جدیدترین نظرسنجی ایسپا اعلام شده که تنها ۱۲.۵ درصد مردم اخبار را از سازمان صدا و سیما دریافت می کنند. در حالی که در سال ۱۳۹۶ این آمار عدد ۵۱درصد را نشان می داد.
سازمان صدا و سیما در حوزه سرگرمی سازی هم شکست خورده است. طبق نظرسنجی ایسپا تنها ۱۱.۵ درصد مردم فیلم ها و سریال های تلویزیون را دنبال می کنند در حالی که این آمار برای پلتفرم های نمایش فیلم داخلی ۱۸.۷درصد است.
بعد از انتشار این آمار و تناقض آن با صحبت های محسن شاکرنژاد صداوسیما رسانه هایی را که برپایه نظرسنجی ایسپا نتیجه گرفته بودند مخاطبان تولیدات سازمانی با بودجه سالانه ۲۴هزار میلیارد تومان کاهش یافته به «بی اخلاقی رسانه ای شیطنت رسانه ای فریب افکار عمومی و تحریف واقعیت» متهم و خاطرنشان کرده است: «رئیس صداوسیما تصریح کرد: عجیب این است که برخی از چهره ها و رسانه ها از اینکه رسانه ملی بالای ۷۰ درصد مخاطب داشته باشد ناراحتند. چرا باید ناراحت باشند؟ رسانه ملی جمهوری اسلامی در جنگ نابرابر رسانه ای با جبهه استکبار قرار دارد؛ پس باید از آن حمایت بشود اما مورد تخریب قرار می گیریم. نظرسنجی های معتبر می گویند به طور طبیعی مخاطبان صدا و سیما نسبت به باقی سکوها و مراجع رسانه ای در رتبه بسیار بالایی قرار دارند. البته این مورد جدید و عجیبی نیست.»
۲۴۵۲۴۵
بالاخره تلویزیون ۱۱.۵ درصد مخاطب دارد یا ۷۲ درصد؟ / سقوط آزاد آمار مخاطب صدا و سیما هم زمان با جهش ۲هزار و ۳۸۰ درصدی بودجه آن طی ۱۰ سال
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بالاخره تلویزیون ۱۱.۵ درصد مخاطب دارد یا ۷۲ درصد؟ / سقوط آزاد آمار مخاطب صدا و سیما هم زمان با جهش ۲هزار و ۳۸۰ درصدی بودجه آن طی ۱۰ سال" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بالاخره تلویزیون ۱۱.۵ درصد مخاطب دارد یا ۷۲ درصد؟ / سقوط آزاد آمار مخاطب صدا و سیما هم زمان با جهش ۲هزار و ۳۸۰ درصدی بودجه آن طی ۱۰ سال"، کلیک کنید.