روش درمان بالا بودن hb در آزمایش خون

آزمایش هموگلوبین خون (Hgb) بخشی از آزمایش شمارش کامل خون CBC است که میزان هموگلوبین خون شما را اندازه‌گیری می‌کند. هموگلوبین یک نوع پروتئین در گلبول‌های قرمز خون است که اکسیژن را به اندام‌ها و بافت‌های بدن می‌برد و دی اکسید کربن را از اندام‌ها و بافت‌ها به ریه‌ها بازمی‌گرداند.

احتمالا برای شما هم پیش آمده که عده‌ای با دیدن رنگ خون‌ تیره‌شان می‌گویند که خون من غلیظ است یا غلظت خون بالا دارم، اما این تصور کاملا اشتباه است و چنین جملاتی پایه علمی ندارند. غلظت خون اصطلاح عامیانه‌ای است برای بیماری پلی‌سیتمی، که درصورتی‌که درمان یا کنترل نشود، می‌تواند تهدید جدی برای زندگی و جانتان باشد. درواقع، وقتی مقدار هموگلوبین خون از میزان نرمال بیشتر می‌شود یعنی فرد غلظت خون دارد. بالا بودن hb در آزمایش خون هم رابطه معکوسی با سرعت گردش جریان خون در رگ‌ها دارد که کم‌کم با کند کردن جریان خون و بالا رفتن سیالیت باعث می‌شود که خون در رگ‌ها حرکت نکند و احتمالا سکته مغزی روی می‌دهد.

اگر برایتان سؤال است که غلظت خون چیست، از کجا بدانیم غلظت خون داریم، علائم غلظت خون در زنان چیست، برای درمان این بیماری چه بخوریم و روش‌‌های درمان خانگی غلظت خون کدامند، با ما همراه شوید تا پاسخ سؤال‌هایتان را پیدا کنید.

روش درمان بالا بودن hb در آزمایش خون

معنی هموگلوبین در آزمایش خون چیست؟ (hemoglobin در آزمایش خون)

معنی کلمه hgb در آزمایش خون به معنای هموگلوبین خون است. هموگلوبین پروتئینی در گلبول‌های قرمز شما است که اکسیژن را از ریه‌ها به بقیه اندام‌های بدن می‌رساند. اگر سطح هموگلوبین شما غیرطبیعی است، ممکن است نشانه‌ای از اختلال خونی باشد.

Hgb یا هموگلوبین حاوی مقداری آهن است که وظیفه حمل اکسیژن خون را به عهده دارد. بنابراین اگر خون به میزان کافی هموگلوبین نداشته باشد در اثر کمبود آهن (آهن نقش جذب کننده اکسیژن را دارد) نمی‌تواند به اندازه کافی به بافت‌ها اکسیژن رسانی کند.

آزمایش blood/hgb، علاوه بر شناسایی کم خونی، می‌تواند در تشخیص سایر مشکلات جسمانی و سلامتی مانند بیماری کبد و کلیه، اختلالات خونی، سوءتغذیه، برخی از انواع سرطان و بیماری‌های قلبی و ریوی نقش داشته باشد.

ممکن است آزمایش هموگلوبین برای افرادی که به کم خونی یا سایر بیماری‌هایی که بر سطح هموگلوبین تاثیر می‌گذارند مبتلا هستند، به منظور بررسی پاسخ آن‌ها به درمان و نظارت بر پیشرفت سلامت کلی آن‌ها تجویز شود.

آزمایش هموگلوبین برای چیست و چه زمانی باید آزمایش هموگلوبین خون انجام دهم؟

برای بررسی سلامت جسمانی، پزشک ممکن است هموگلوبین شما را به عنوان بخشی از آزمایش شمارش کامل خون در طول یک معاینه پزشکی معمول تجویز کند تا سلامت عمومی شما را بررسی کند و انواع اختلالات مانند کم خونی را بررسی کند:

  • برای تشخیص علت برخی علائم مانند ضعف، خستگی، تنگی نفس یا سرگیجه، پزشک ممکن است آزمایش هموگلوبین را تجویز کند. این علائم و نشانه‌ها ممکن است به کم خونی یا پلی سیتمی ورا اشاره کنند.
  • در صورتی که به بیماری کم خونی یا پلی سیتمی ورا مبتلا هستید، پزشک برای نظارت بر وضعیت سلامت شما و راهنمایی در درمان ممکن است از آزمایش هموگلوبین استفاده کند.

غلظت خون چیست؟

منظور از غلظت خون، افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون به ‌نسبت حجم خون است. وظیفه گلبول‌های قرمز در بدن این است که اکسیژن را به اندام و بافت‌ها برسانند. وقتی تعداد این سلول‌های خونی از حد مجاز بیشتر می‌شود، خون غلیظ شده و احتمال ایجاد لختگی به ‌وجود می‌آید. لخته‌هایی که اگر در مسیر انتقال خون به قلب یا مغز باشند ریسک سکته مغزی و قلبی را چند برابر می‌کنند.

 غلظت خون در مردان بالای ۴۰ سال از شیوع بیشتری برخوردار است. در اصطلاح پزشکی این بیماری را پلی‌سیتمی (polycythemia) و اریتروسیتوز (erythrocytosis) می‌گویند. برخلاف تصور عمومی که اگر رنگ خون کسی تیره باشد یعنی غلظت خون دارد و افرادی که رنگ خونشان قرمز روشن است خون رقیقی دارند، باید بگوییم که این باور کاملا اشتباه است و این بیماری با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیست. علت تیره‌بودن رنگ خون که معمولا از ورید گرفته‌شده کمبود اکسیژن است. بیماری غلظت خون را با آزمایش خون (CBC) و سنجش تعداد هموگلوبین تشخیص می‌دهند.

علائم غلظت خون در زنان و علائم غلظت خون در مردان چیست؟

پلی‌سیتمی بسته به سن، جنسیت و علت بیماری علائم مختلفی دارد. سرفه مزمن و تنگی نفس، آپنه خواب، سرگیجه و خستگی علائم این بیماری در زنان و مردان هستند. گاهی هم فرد هیچ نشانه‌ای ندارد. اما به‌طورکلی با مشاهده موارد زیر، می‌توان گفت که علائم غلظت خون بالا دارید و باید به پزشک مراجعه کنید:

  • سر درد
  • درد گردن
  • ضعف و بی‌حالی
  • تنگی نفس
  • التهاب و قرمز‌شدن رگ‌های چشم
  • اختلال بینایی

علائم غلظت خون در پاها چیست؟

ممکن است که در پاها و دستان شما علائم زیر دیده‌شوند:

  • خارش پوست و قرمز‌شدن کف دست و پاها (به‌خصوص بعد از حمام)
  • سر‌شدن و خواب‌رفتن دست و پاها و انگشتان

غلظت خون و درد مفاصل به هم ارتباط دارند؟

ممکن است که خواب رفتن و درد پاها و دستان در فردی که به غلظت خون مبتلا است، دیده‌شود. این حالت می‌تواند با درد مفاصل همراه شود و یا با آن اشتباه گرفته‌شود. در هر حال برای درمان این مشکل باید به دکتر داخلی و یا دکتر عمومی مراجعه کنید تا عوارض آن بدتر نشود و فعالیت‌های روزانه‌ی شما مختل نشوند.

غلظت خون نرمال چند است؟ (غلظت خون در آزمایش)

همان‌طور که در بالا گفتیم غلظت خون بر اساس چند فاکتور در آزمایش خون مشخص می‌شود. زمانی‌که تعداد گلبول‌های قرمز زیاد می‌شود و خون غلیظ می‌شود، تعدادی از پارامترهای آزمایش خون مانند تعداد RBCها، مقدار هموگلوبین، هماتوکریت و غیره افزایش پیدا می‌کند. مقادیر نرمال این فاکتورها به صورت زیر است، بدیهی است که اگر نتیجه آزمایش خون شما از این مقدار بالاتر باشد مشکوک به پلی‌سیتمی خواهید‌بود:

  • تعداد گلبول قرمز در مردان ۵.۷۲ – ۴.۳۲ و در زنان ۵.۰۳ – ۳.۹۰ میلیون گلبول
  • میزان هموگلوبین در مردان ۱۷۵ – ۱۳۵ و در زنان ۱۵۵ – ۱۲۰
  • میزان هماتوکریت در مردان ۵۰.۰ – ۳۸.۸ و در زنان ۴۴.۵ – ۳۴.۹
  • گلبول سفید ۳۵۰۰ تا ۱۰۵۰۰
  • تعداد پلاکت ۱۵۰۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰.

با دیدن علائم غلظت خون بالا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورتیکه علائم ذکرشده در این بخش را دارید و یا این علائم را در اطرفیان خود مشاهده می‌کنید، به دکتر داخلی و یا دکتر عمومی مراجعه کنید. با بررسی آزمایش‌ها و شرح حال بیمار، دکتر برای شما تشخیص این بیماری را خواهد داد. اگر می‌خواهید که از دکتر خود تلفنی سوال کنید، می‌توانید از لینک‌های مشاوره تلفنی زیر استفاده کنید:

علت غلظت خون چیست؟

پلی‌سیتمی بیماری است که به‌ تدریج و آرام‌‌آرام رشد می‌کند و معمولا در سنین بالا پس از ۴۰ سالگی یا ۶۰ سالگی خود را نشان می‌دهد و در مردان شایع‌تر است. علت بروز پلی سیتمی می‌تواند اولیه یا ثانویه باشد. نوع اولیه ریشه ژنتیکی دارد و در نوع ثانویه پلی‌سیتمی یکی از عوارض بیماری‌های دیگر مانند بیماری‌های قلبی و عروقی یا ریوی است.

از دیگر عواملی که علت غلظت خون هستند می‌توان به کمبود اکسیژن در ارتفاعات و کوهستان‌ها یا مناطق آلوده اشاره‌کرد. تنش و استرس‌های عصبی هم می‌تواند باعث این بیماری شود. در مواردی هم شاهد بروز پلی‌سیتمی موقت ناشی از تعریق و اسهال شدید هستیم. مصرف سیگار هم با کاهش اکسیژن‌رسانی از علل بروز غلظت خون ثانویه است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "روش درمان بالا بودن hb در آزمایش خون" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "روش درمان بالا بودن hb در آزمایش خون"، کلیک کنید.