
گلیم و گبه، نقش دل مردمان مهربان
تاحالا شده به یه زیرانداز دستباف نگاه کنی و حس کنی هر گره ش، یه داستان داره؟ یه قصه از زندگی، از طبیعت، از آرزوهای مردمی که شاید هزاران کیلومتر ازت دور باشن؟ گلیم و گبه دقیقاً همین جورین. اینا فقط یه تیکه فرش نیستن که روی زمین پهن بشن؛ نه! اینا نمادی زنده از هنر، فرهنگ، و روح پرمهر و سادگی مردم عشایر و روستایی ایران ان. هر تار و پودی که توشون به هم گره خورده، بازتابی از «نقش دل مردمان مهربان» این سرزمین، روی بوم رنگین زندگی شونه.
وقتی اسم گلیم و گبه میاد، خیلی ها فکر می کنن شاید این دوتا یکی باشن یا فرق زیادی با هم ندارن، اما واقعیت اینه که هر کدومشون دنیای خودشون رو دارن؛ دنیایی پر از رمز و راز، رنگ و طرح. این بافته ها که از دل زندگی ساده و پر از سختی عشایر و روستایی ها بیرون اومدن، نشون دهنده ی همون عشقی هستن که به زمین، به دام ها و به زندگی خودشون دارن. بیاین با هم قدم بذاریم تو این دنیای شگفت انگیز و ببینیم هر کدوم از این دستبافته های اصیل ایرانی چه ویژگی ها و قصه هایی دارن.
گبه: گرمای طبیعت در آغوش پرزها
گبه رو می شه گفت یه جور قالیچه یا زیرانداز پرزبلند و درشته که از زمان های قدیم بین عشایر و روستایی ها کاربرد داشته. ریشه های این بافته برمی گرده به نیاز انسان برای گرم نگه داشتن خودش و محل زندگی اش. این زیراندازها، نه تنها یه پناهگاه گرم و نرم بودن، بلکه بوم نقاشی عشایر هم محسوب می شدن؛ جایی که بدون هیچ نقشه ای از پیش تعیین شده، هر آنچه در دل و ذهن بافنده بود، روی تار و پود نقش می بست.
گبه چیست؟ تعریفی جامع از این زیرانداز پرزدار و اصیل
«گبه» یه واژه اصیل فارسیه که معانی مختلفی براش آوردن؛ از «خام» و «زبر» گرفته تا «نامنظم» و «درشت». تو بعضی مناطق هم بهش «خرسک» می گن. گبه در واقع یه نوع فرش دستباف با پرزهای نسبتاً بلند و بافتی درشت و معمولاً شل تر از قالی های معمولیه. مهم ترین مشخصه اش هم همین پرزهای بلنده که حسابی گرما می ده و نرمی خاصی داره. تصور کن توی یه شب سرد زمستونی، روی یه گبه گرم و نرم نشستی و صدای خش خش باد رو از بیرون می شنوی؛ این یعنی گبه کارشو خوب انجام داده!
مهم ترین مواد اولیه ای که برای بافت گبه استفاده می شه، پشم گوسفند و بُزه. این پشم ها گاهی بدون رنگ کاری یا با رنگ های طبیعی گیاهی استفاده می شن که همین، به گبه یه حس طبیعی و اصیل می ده. گبه ها به خاطر ضخامت و وزن بالاشون، محافظ خیلی خوبی در برابر سرما و رطوبت زمین بودن و هنوز هم تو زندگی عشایر، نقش حیاتی دارن.
تفاوت گبه دستباف و ماشینی: روح زندگی در برابر سهولت تولید
مثل خیلی چیزای دیگه، گبه هم با گذر زمان وارد دنیای صنعت شد. حالا می تونیم هم گبه دستباف پیدا کنیم و هم گبه ماشینی. هر کدوم مزایا و معایب خودشون رو دارن که اگه قصد خرید داشته باشی، دونستن تفاوت هاشون به دردت می خوره.
گبه دستباف: تابلوی یکتای ذهن و دستان بافنده
گبه دستباف، یعنی هنر خالص. این جور گبه ها با پشم طبیعی گوسفند و بُز بافته می شن و گاهی از رنگ های کاملاً طبیعی برای رنگرزی پشم ها استفاده می شه. بافنده ها معمولاً روی دار افقی کار می کنن و بیشتر وقت ها، نقشه ای از پیش تعیین شده ندارن. یعنی هرچی تو ذهن و دلشون می گذره رو، با گره های دستشون روی تار و پود میارن. به همین خاطر، هر گبه دستباف، یه اثر هنری منحصربه فرده و عین و مثلش رو پیدا نمی کنی. رج شمارشون پایین تره و پرزهاشون بلندتر. حس و حالشون هم یه چیز دیگه ست؛ یه جور اصالت و روح زندگی توشون موج می زنه.
گبه ماشینی: جلوه ای مدرن با الهام از اصالت
گبه های ماشینی با دستگاه های صنعتی و معمولاً با الیاف مصنوعی مثل پلی استر یا اکریلیک تولید می شن. خب طبیعیه که سرعت تولیدشون خیلی بالاتره و قیمت شون هم مناسب تره. تنوع طرح و رنگ تو گبه های ماشینی بی شماره و می تونی هر طرحی که بخوای رو پیدا کنی. ضخامتشون کمتر از نوع دستبافه و بافتشون هم منسجم تر. اگه دنبال یه گزینه اقتصادی، کاربردی و شیک برای دکوراسیون مدرن خونه ت هستی که حس و حال گبه رو داشته باشه، گبه ماشینی گزینه خیلی خوبیه.
نقوش گبه: زبان رازآلود دل بافندگان
اگه بگی گبه رو با چی می شناسن؟ می گم با نقش هاش. هر نقش روی گبه، یه حرف نگفته است، یه آرزوی پنهان، یا یه خاطره از زندگی عشایری. بافنده ها با ذهن خلاق و دستان هنرمندشون، طبیعت اطراف، باورها و دغدغه هاشون رو روی گبه ها می بافن. بیایید با بعضی از این نقش های جذاب آشنا بشیم:
داستان هایی از طبیعت و زندگی: (شیر، درخت، گل و گیاه)
- طرح شیر: شیر تو فرهنگ ایران، نماد قدرت، شجاعت و پادشاهی جنگل بوده. دیدن نقش شیر روی گبه، به خصوص گبه های قشقایی، یه حس غرور و ابهت خاصی می ده. این طرح می تونه داستان نبردها و پیروزی ها رو روایت کنه.
- طرح درخت: درخت نماد زندگی، سرسبزی، پایداری و رشد. طرح هایی مثل سرو (که نماد جاودانگی و آزادگیه) یا بید مجنون (که حس غم و اندوه داره) خیلی تو گبه ها دیده می شه. این نقش ها می تونن آرزوی زندگی طولانی، پربار و پر از آرامش بافنده رو نشون بدن.
- طرح گل و گیاه: گل و گیاه از دم دست ترین عناصر طبیعت برای عشایرن. طرح هایی که از باغ ها، دشت ها و گل های صحرایی الهام گرفتن، پر از رنگ و طراوت ان و حس زندگی رو منتقل می کنن.
هندسه زندگی: (طرح خشتی، ترنج دار/حوض گبه، هندسی)
- طرح خشتی یا قابی: تو این طرح، گبه به قسمت های مربع یا مستطیل شکل تقسیم می شه و تو هر قاب، یه نقش خاص بافته می شه. این طرح نمادی از نظم و ترتیب تو زندگیه و هر قاب می تونه یه اتفاق یا مرحله ای از زندگی رو نشون بده.
- طرح ترنج دار یا حوض گبه: این طرح، یه ترنج بزرگ (معمولاً دایره یا بیضی) وسط گبه داره که یادآور حوض خونه های قدیمی ایرونیه. اطرافش هم پر از گل و شاخ و برگه. این طرح حس نوستالژی، مرکزیت و جمع بودن خانواده رو منتقل می کنه.
- طرح هندسی: طرح های هندسی با خطوط صاف، مثلث ها، لوزی ها و مربع های تکرارشونده، یه حس نظم و زیبایی خاص دارن. این طرح ها می تونن نماد جاده ها، کوهستان ها یا مسیرهای کوچ عشایر باشن.
بازتاب فرهنگ و باورها: (طرح ایلاتی، راه راه، خانه درهم، کف ساده، طرح های مدرن)
- طرح ایلاتی: این طرح ها، شناسنامه هر ایل و قبیله ای هستن. هر ایل، نقش ها و الگوهای خاص خودش رو داره که نشون دهنده ی هویت، سنت ها و سبک زندگی اون مردمه.
- طرح راه راه: سادگی و نظم از ویژگی های اصلی این طرحه. خطوط افقی یا عمودی موازی، گاهی با تزیینات ساده مثل ستاره یا لوزی کوچک، بافته می شن.
- طرح خانه درهم: این طرح خیلی فلسفیه. شلوغ و درهم بافته شده و مسیر پر پیچ و خم زندگی انسان رو از شروع تا رسیدن به کمال نشون می ده. رنگ های گرم و نقش های زیاد داره.
- طرح کف ساده: تو این مدل، خبری از نقش و نگار خاص نیست. یه زمینه ساده و خلوت داره که شاید بازتابی از سادگی و بی پیرایگی زندگی عشایری باشه. این طرح برای دکوراسیون های مینیمال عالیه.
- طرح های مدرن: گبه های امروزی از طرح های فانتزی و مدرن هم الهام می گیرن. مثلاً طرح چهار فصل که تغییرات طبیعت رو تو سال نشون می ده، یا طرح های گل، اردک و ابرش که با رنگ های ملایم و سایه روشن بافته می شن و جلوه ای خاص دارن.
گبه فقط یه زیرانداز نیست؛ یه تابلوی زنده از فرهنگ و هنر مردمان عشایر ایرانه که بدون نقشه و با الهام از دل و زندگی شون بافته می شه. هر گره، یه قصه، هر رنگ، یه احساس.
گلیم: بوم رنگین زندگی ساده و بی پیرایه
اگه گبه رو با پرزها و ضخامتش می شناسیم، گلیم رو باید با سادگی و لطافتش به خاطر بیاریم. گلیم هم مثل گبه، ریشه اش به زندگی عشایری و روستایی برمی گرده، اما از نظر ساختار و حس و حال، دنیای متفاوتی داره. گلیم، یه جور بوم رنگینه که قصه زندگی بی پیرایه رو با تار و پودهای در هم تنیده، روایت می کنه.
گلیم چیست؟ تعریفی از این بافته تخت و بی گره
گلیم یه بافته ی بدون پرزه، بهش می گن «تخت باف» یا «پرز کوتاه». یعنی بافنده ها تار و پود رو طوری به هم می بافن که هیچ گره ای مثل فرش های پرزدار نداره و سطحش کاملاً صاف و یکدسته. همین ویژگی باعث می شه گلیم سبک تر و نازک تر از گبه باشه. مواد اولیه گلیم هم معمولاً پشم، پنبه و گاهی هم ابریشمه. بافت گلیم، یه هنر دیرینه است که بافنده ها با دقت و ظرافت خاصی، نقش ها و رنگ های مختلف رو با در هم تنیدن تار و پود خلق می کنن.
گلیم فقط برای زیرانداز نیست. تو زندگی سنتی عشایر و روستایی ها، کاربردهای متنوعی داشته و هنوز هم داره. ازش به عنوان روکش، خورجین، جوال (کیسه بزرگ برای حمل غلات و آذوقه)، نمکدان، رختخواب پیچ و حتی سجاده استفاده می کردن. این تنوع کاربرد نشون می ده که چقدر گلیم با زندگی مردم عجین بوده و یه بخش جدایی ناپذیر از لوازم مورد نیاز اونا محسوب می شده.
گلیم های مشهور ایرانی: قصه های رنگین از هر ایل و دیار
ایران، مهد گلیم بافیه و هر گوشه اش، یه نوع گلیم خاص با ویژگی های منحصر به فرد خودش داره. هر ایل و هر منطقه، بافت، طرح و رنگ مخصوص به خودش رو داره که نشون دهنده ی هویت و فرهنگ اون دیاره. چند تا از معروف ترین گلیم های ایرانی رو با هم مرور کنیم:
- گلیم قشقایی: این گلیم ها از معروف ترین گلیم های ایرانن که توسط زنان عشایر قشقایی استان فارس بافته می شن. رنگ های شاد و زنده، طرح های هندسی و نقش حیوانات (مثل بته جقه، مرغ، گوزن) از ویژگی های بارز گلیم قشقاییه.
- گلیم خمسه: این گلیم ها هم مال استان فارسن و توسط اتحادیه پنج ایل (خمسه) بافته می شن. طرح هاشون معمولاً خطوط راه راه و نوارهای افقی با رنگ های تیره و روشن داره و از نقوش حیوانی و گیاهی ساده استفاده می شه.
- گلیم افشار: گلیم های افشار که بیشتر تو کرمان و آذربایجان بافته می شن، طرح های هندسی و تکرارشونده دارن. رنگ های گرم و تیره مثل قرمز، آبی سیر و قهوه ای توشون زیاد دیده می شه.
- گلیم شاهسون: شاهسون ها که عمدتاً تو مناطق اردبیل و زنجان زندگی می کنن، گلیم های ظریف و باکیفیتی می بافن. طرح های هندسی منظم و استفاده از رنگ های متنوع و شاد، گلیم شاهسون رو متمایز می کنه.
- گلیم سنندج: گلیم های سنندج یا سنه، از ظریف ترین گلیم های ایرانی محسوب می شن. بافتشون محکم و فشرده است و از طرح های گل و مرغ، بته جقه و ترنج های هندسی استفاده می شه. رنگ های تیره و مات، اما باکیفیت، ویژگی این گلیم هاست.
- گلیم هرسین: گلیم هرسین مال استان کرمانشاهه و به خاطر طرح های هندسی شکسته و رنگ های تیره مثل آبی تیره، سبز و قهوه ای شناخته می شه. بافتشون محکم و بادوامه.
- گلیم ترکمن: گلیم های ترکمن که تو شمال شرق ایران بافته می شن، با طرح های هندسی تکرارشونده به اسم گل (مثل گل قالی) و رنگ های قرمز تیره و زرشکی معروفن. هر ایل ترکمن، گل مخصوص خودش رو داره.
نقش نقش دل مردمان مهربان در گلیم: سادگی و عمق احساس
گلیم ها هم مثل گبه ها، پر از قصه و راز هستن. تو گلیم، سادگی و بی پیرایگی زندگی عشایر و روستایی ها به خوبی منعکس شده. بافنده ها با کمترین ابزار و ساده ترین مواد، دنیایی از احساسات و آرزوها رو روی تار و پود پیاده می کنن. نقش ها معمولاً از طبیعت الهام گرفته شده؛ از کوه و دشت گرفته تا گل ها و پرندگانی که هر روز می بینن.
آرزوی باران، شکرگزاری از طبیعت، دغدغه زندگی، شادی و غم، همه وهمه با نخ های رنگی و بافته های ساده گلیم به تصویر کشیده می شن. رنگ ها تو گلیم خیلی مهم ان. ترکیب بندی رنگ ها می تونه حس شادی، آرامش یا حتی گاهی اوقات حس نوستالژی و اندوه رو منتقل کنه. گلیم، یه جور آینه است که روح بافنده و سبک زندگی اش رو به ما نشون می ده.
مقایسه گلیم و گبه: دو روی یک سکه هنری
حالا که هم با گبه آشنا شدیم و هم با گلیم، وقتشه یه مقایسه درست و حسابی بین این دوتا بکنیم تا تفاوت ها و شباهت هاشون رو بهتر بفهمیم. هر دو از دل زندگی عشایری و روستایی برخاستن و نمادی از هنر دست و خلاقیت بومی ان، اما ویژگی های منحصربه فردی دارن که اون ها رو از هم متمایز می کنه.
جدولی جامع از تفاوت ها:
معیار مقایسه | گبه | گلیم |
---|---|---|
پرز | پرزدار (پرزهای بلند) | بدون پرز (تخت باف) |
ضخامت و وزن | ضخیم و سنگین | نازک و سبک |
تکنیک بافت | گره دار (گره های درشت و پودگذاری زیاد) | بدون گره (تار و پود درهم تنیده) |
مواد اولیه اصلی | پشم با پرز بلند و درشت | پشم، پنبه، ابریشم با نخ های ظریف تر |
کاربردهای سنتی | زیرانداز گرم در مناطق سردسیر، روانداز | زیرانداز، روکش، کیسه، خورجین، نمکدان، رختخواب پیچ |
حس و حال بصری | پرزدار، نرم تر، حجیم تر | صاف، محکم، تخت، گاهی زبرتر |
قیمت (دستباف) | معمولاً بالاتر (به دلیل پرز و پشم بیشتر) | معمولاً پایین تر (به دلیل مواد کمتر و بافت ساده تر) |
طرح ها | بیشتر ذهنی، درشت، ساده تر و انتزاعی تر | هم ذهنی هم با نقشه، متنوع تر و گاهی ظریف تر |
شباهت ها: ریشه های مشترک عشایری و ارزش های فرهنگی
با اینکه گلیم و گبه تفاوت های زیادی دارن، اما از یه خانواده ان و شباهت های مهمی هم دارن که اونا رو به هم پیوند می ده:
- هر دو از دل زندگی عشایری و روستایی ایران برخاسته ان و نمادی از هنر دست و خلاقیت بومی ان.
- در بافت هر دو، از رنگ ها و طرح های برگرفته از طبیعت و فرهنگ غنی ایرانی استفاده می شه.
- هر دو بافته، نمادی از سادگی، اصالت و دلبستگی بافندگان به طبیعت و زندگی خودشون هستن.
- هر دو، میراثی گرانبها از تاریخ و فرهنگ این مرزوبوم محسوب می شن و ارزش هنری و فرهنگی بالایی دارن.
پس، می شه گفت گلیم و گبه، مثل دو روی یک سکه هنری هستن که هر کدوم زیبایی ها و داستان های خاص خودشون رو دارن، اما ریشه شون به یه آب و خاک و یه فرهنگ مشترک برمی گرده.
جایگاه گلیم و گبه در دکوراسیون امروز: تلفیق سنت و مدرنیته
این روزا، خیلی ها دنبال یه راهی می گردن تا به خونه هاشون یه حس گرما، اصالت و هویت ایرانی بدن. دیگه فقط مبل های مدرن و دیوارهای ساده کافی نیستن. اینجا گلیم و گبه دست به کار می شن و می تونن مثل یه اکسسوری جادویی، فضای خونه رو از این رو به اون رو کنن. تلفیق سنت و مدرنیته، یه سبک دکوراسیونه که این بافته های اصیل توش حسابی می درخشن.
گلیم ها به خاطر بافت تخت و سبک شون، برای فضاهای مختلفی کاربرد دارن. مثلاً می تونی یه گلیم رنگین و شاد رو تو آشپزخونه پهن کنی تا هم گرمای خونه رو بیشتر کنی و هم روحت رو تازه کنی. تو راهروها و ورودی خونه، گلیم می تونه یه خوشامدگویی گرم و پر از رنگ باشه. حتی می شه از گلیم به عنوان رانر روی میز ناهارخوری، یا به عنوان دیوارکوب استفاده کرد و یه اثر هنری رو به نمایش گذاشت.
اما گبه ها به خاطر پرزهای بلند و ضخامت شون، برای فضاهایی که نیاز به گرما و راحتی بیشتری دارن، عالی ان. تصور کن یه گبه با طرح های ساده و طبیعی تو قسمت نشیمن خونه ت پهن شده باشه؛ خودش به تنهایی یه فضای دنج و صمیمی می سازه. زیر میز جلو مبلی، کنار شومینه، یا حتی تو اتاق خواب برای ایجاد یه حس آرامش و طبیعت گرایی، گبه بی نظیره. می تونی گبه رو با مبلمان مدرن و مینیمال ترکیب کنی تا یه تضاد جذاب و چشم نواز ایجاد بشه. این ترکیب، نشون می ده که چقدر میشه با یه عنصر سنتی، دکوراسیون خونه رو خاص و منحصر به فرد کرد.
گلیم و گبه، نه فقط برای پوشاندن کف زمین، بلکه برای پوشاندن روح خانه با گرما، اصالت و قصه های کهن ایران زمین اند.
استفاده از گلیم و گبه در دکوراسیون، فقط به زیبایی بصری محدود نمی شه؛ این کار به نوعی فرهنگ سازی منزل هم هست. با هر بار نگاه کردن به این بافته ها، قصه زندگی عشایر، صبر و هنر بافنده ها، و زیبایی طبیعت ایران به یادمون میاد. اینا یه حس نوستالژی و تعلق خاطر ایجاد می کنن که کمتر وسیله تزئینی می تونه بهت بده.
حفظ و احیای این میراث گرانبها: پاسداشت نقش دل مردمان مهربان
همونطور که دیدیم، گلیم و گبه چیزی فراتر از زیراندازهای ساده ان؛ اونا بخشی از روح و تاریخ این سرزمین رو در خودشون دارن. اما مثل خیلی از هنرهای دستی دیگه، گلیم بافی و گبه بافی هم با چالش هایی روبرو هستن که اگه بهشون توجه نکنیم، ممکنه این میراث گرانبها کم کم فراموش بشه. حفظ و احیای این هنر، وظیفه همه ماست، چون داریم از نقش دل مردمان مهربان و هنرمند این خاک پاسداری می کنیم.
یکی از بزرگترین چالش ها، کاهش علاقه نسل جدید به این هنرهاست. جوون ترها کمتر سراغ یادگیری گلیم بافی و گبه بافی میرن و ترجیح می دن شغل های دیگه ای رو انتخاب کنن. این یعنی انتقال دانش و تجربه از نسل های قدیمی به نسل های جدید با مشکل روبرو می شه. علاوه بر این، ماشینی شدن تولید و ورود گلیم ها و گبه های صنعتی و باکیفیت پایین تر به بازار، رقابت رو برای بافندگان دستی سخت تر کرده.
اما برای ماندگاری و پویایی این هنر، راهکارهایی هم هست. مهم ترین کار، حمایت از بافندگان و هنرمندان این حوزه ست. باید با خرید محصولات دستباف و اصیل، به اونا انگیزه بدیم تا به کارشون ادامه بدن. راه اندازی کارگاه های آموزشی برای نسل جدید، می تونه کمک کنه تا این هنر از بین نره. معرفی این بافته ها تو نمایشگاه های داخلی و خارجی، استفاده از بازاریابی نوین و فروش آنلاین، و تلفیق طرح های سنتی با سلیقه مدرن، می تونه جون تازه ای به این صنعت ببخشه.
حمایت از تولیدکنندگان پشم طبیعی و رنگ های گیاهی هم خیلی مهمه، چون کیفیت مواد اولیه نقش اساسی تو اصالت و زیبایی گلیم و گبه داره. وقتی ما یه گلیم یا گبه دستباف می خریم، در واقع داریم از یه چرخه اقتصادی سنتی و پایدار حمایت می کنیم و کمک می کنیم تا این هنر ارزشمند، نه تنها زنده بمونه، بلکه رشد و بالندگی هم پیدا کنه.
نتیجه گیری: قصه بی انتهای تار و پود و روح ماندگار عشایر
در آخر، میشه گفت گلیم و گبه فقط یه بافته نیستن؛ اونا قصه هایی بی انتها از تار و پود زندگی ان که با عشق، صبر و مهارت بافندگان ایرانی به وجود اومدن. از پرزهای گرم و ضخیم گبه که نشون دهنده ی زندگی سخت اما پر از مهر عشایر در برابر سرماست، تا تار و پودهای صاف و رنگین گلیم که بازتابی از سادگی، امید و زیبایی های طبیعت ایرانه، هر کدوم دنیایی از هنر و فرهنگ رو تو خودشون جای دادن.
این بافته ها، مثل آینه ای می مونن که «نقش دل مردمان مهربان» این سرزمین رو به ما نشون می دن. هر طرح، هر رنگ، و هر گره، داستانی از زندگی، باورها و آرزوهای مردمی رو روایت می کنه که با دست های خودشون، زیبایی رو خلق کردن و به میراث گذاشتن. این میراث نه تنها برای ما، بلکه برای نسل های آینده هم ارزشمنده.
بیایید قدر این هنر بی بدیل رو بدونیم، بیشتر بشناسیمش و با حمایت از بافنده ها و هنرمندانی که این روح رو تو تار و پود گلیم و گبه می دمند، به حفظ و پویایی این میراث ملی کمک کنیم. یادمون باشه، هر گلیم و گبه ای که تو خونه مون داریم، یه تیکه از تاریخ زنده و روح پرمهر ایران رو با خودش به ارمغان میاره.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "گلیم و گبه: ریشه ها، نقش ها و جایگاه در فرهنگ ایرانی" هستید؟ با کلیک بر روی گردشگری و اقامتی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "گلیم و گبه: ریشه ها، نقش ها و جایگاه در فرهنگ ایرانی"، کلیک کنید.