معایب پشتیبانی از راه دور نرم افزار آموزشگاه ها

بسیاری از علاقه مندان به فناوری معتقدند که تغییرات در سیستم آموزشی تنها به دلیل رشد باورنکردنی تعداد اختراعات است که به طور مداوم کسب و کارها و حرفه های مختلف را تغییر می دهد. در این راستا، بسیاری معتقدند که از بین رفتن آموزش حضوری به طور کلی در آینده ای نزدیک تقریباً قطعی است و خاطرنشان می کنند که آموزش سنتی قادر نخواهد بود به اندازه کافی دانش آموزان را برای چالش ها و خواسته های جدید دنیای واقعی آماده کند.

با این حال، افراد شکاک اغلب استدلال می کنند که ما باید مراقب اجرای فوری فناوری های مدرن در کلاس درس باشیم، در درجه اول به دلیل پیامدهای بالقوه، مانند افزایش شکاف اجتماعی موجود، افزایش تعداد افرادی که از بیماری های روانی رنج می برند، و عقب نشینی رشد شناختی و تحصیلی کودکان که ممکن است برگشت ناپذیر باشد.

با در نظر گرفتن استدلال های هر دو طرف، لیستی از مزایا و معایب فناوری در آموزش را در زیر ارائه می دهیم و نحوه تأثیر آن بر دانش آموزان امروزی را توضیح خواهیم داد.

  • فناوری آموزشی به عنوان تئوری و کاربرد روش های آموزشی برای یادگیری.
  • فناوری آموزشی به عنوان ابزارهای تکنولوژیکی و رسانه ای، به عنوان مثال دوره های آنلاین آزاد انبوه برخط یا Mooc ، که در ارتباط با دانش و توسعه و تبادل آن کمک می کند. افراد هنگام استفاده از اصطلاح “EdTech” نیز منظورشان همین زمینه است.
  • فناوری آموزشی برای سیستم های مدیریت یادگیری (LMS)، مانند ابزاری برای مدیریت دانشجویان و برنامه درسی، و سیستم های مدیریت اطلاعات آموزش (EMIS).
  • فناوری آموزشی به عنوان مدیریت پشت صحنه، از قبیل سیستم های مدیریت آموزش برای تدارکات و مدیریت بودجه، و فروشگاه ثبت یادگیری (LRS) برای ذخیره سازی داده های یادگیری و تجزیه و تحلیل آن ها.
  • خود فناوری آموزشی به عنوان یک موضوع آموزشی؛ چنین دوره هایی برخی اوقات “مطالعات کامپیوتری” یا “فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)” نامیده شود.

مزایای فناوری در آموزش

با نگاهی به گذشته ، معرفی فناوری به کلاس درس برای دانش‌آموزان و معلمان جوان‌تر یک موهبت بوده است. به عبارت دیگر، با معرفی ناگهانی طیف گسترده ای از دستگاه ها و اینترنت، دانش آموزان این فرصت را به دست آوردند که فرآیند یادگیری را بسیار آسان تر و جالب تر کنند.

تجربه تعاملی بهتری را در طول فرآیند یادگیری و تدریس فراهم می کند

با معرفی تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و رایانه‌ها، دانش‌آموزان اکنون می‌توانند کاری را انجام دهند که باید مدت‌ها پیش می‌توانستند- یادگیری فعال و سازنده. برای اولین بار، دانش‌آموزان می‌توانند به لطف برنامه‌ها، فیلم‌ها، شبیه‌سازی‌ها و کتاب‌های دیجیتالی که فرآیند یادگیری را بسیار جذاب‌تر می‌کنند، با اشتیاق به یک واحد درسی/موضوع دسترسی پیدا کنند. علاوه بر این، داشتن فرصتی برای کاوش عمیق تر در حوزه ای که به آنها علاقه دارد به آنها امکان می دهد به طور بالقوه علایق و استعدادهای خود و شاید حتی حرفه آینده خود را بشناسند.


اصطلاحات مرتبط با فناوری آموزشی

فناوری آموزشی یک اصطلاح فراگیر است که شامل ابزارهای مادی و مبانی نظری برای حمایت از یادگیری و تدریس می باشد. فناوری آموزشی محدود به سطح بالا نیست، بلکه به هر چیزی که یادگیری و آموزش را در یادگیری آنلاین، یادگیری چهره به چهره و یا بهبود می دهد.

یک تکنسین آموزشی، فردی است که در زمینه فناوری آموزشی آموزش دیده است. تکنولوژیست های آموزشی سعی می کنند برای ارتقای یادگیری، فرآیند و ابزارها را تجزیه و تحلیل، طراحی، توسعه، پیاده سازی و ارزیابی کنند.

هر کدام از این اصطلاحات متعدد، طرفداران خودشان را دارند، که روی ویژگی های متمایز بالقوه ای که هر کدام دارند تاکید دارند. با این حال، بسیاری از اصطلاحات و مفاهیم فناوری آموزشی در فناوری آموزشی به صورت مبهم تعریف شده است.

فناوری آموزشی


فناوری های آموزشی

فناوری آموزشی و ابزار می توانند برای موراد زیر استفاده شوند :

  • پشتیبانی ساختاری کار: کمک به انجام کار (روش ها و پروسه ها)،
  • دسترسی به پایگاه های اطلاعات (به کاربر کمک می کند اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کند)
  • اشکال مختلف نمایش دانش (بازنمایی های متعدد از دانش، مانند ویدئو، صدا، متن، تصویر، داده ها)

در حال حاضر، انواع مختلفی از فن آوری فیزیکی مورد استفاده قرار می گیرد: دوربین های دیجیتال، دوربین های فیلمبرداری، ابزارهای تخته سفید تعاملی، ویژوالایزر ها، رسانه های الکترونیکی، و پروژکتور های LCD. ترکیب این تکنیک ها شامل بلاگ ها، نرم افزار های مشترک، ePortfolios و می باشد.

طراحی فعلی این نوع برنامه های فناوری آموزشی به گونه ای است که می توان آن ها را از طریق ابزارهای تجزیه و تحلیل شناختی ارزیابی کنیم که به شناسایی عناصری که به استفاده بهینه از این سیستم ها کمک می کند.


صوت و ویدئو

تکنولوژی ویدئویی شامل نوارهای ویدئویی و دی وی دی ها و همچنین روش های مبتنی بر تقاضا و همزمان با ویدیوهای دیجیتالی از طریق سرور یا گزینه های مبتنی بر وب مانند وب کم است.

رادیو می تواند یک وسیله همزمان یا سنکرون باشد، اگر جریان های صوتی از طریق اینترنت و به صورت وبکست باشند و پادکست ها نیز می توانند به صورت نا همزمان یا آسنکرون باشند. میکروفن های کلاسی، اغلب به صورت بی سیم هستند و به دانش آموزان و مربی ها امکان برقراری ارتباطی واضح تر را می دهند.

اسکرین کست به کاربران اجازه می دهد که اسکرین های خود را به صورت مستقیم از طریق مرورگر خود به اشتراک بگذارند و همچنین ایجاد فیلم آنلاین را ممکن می کند، به طوری که بیننده های دیگر می توانند ویدئو را به طور مستقیم دنبال کنند. بنابراین، ارائه دهنده ها خواهند توانست که ایده ها و جریان های افکار خود را نشان دهند، به جای اینکه آن ها را به صورت متن ساده توضیح دهند. با استفاده از ترکیب صوتی و تصویری، مربی می تواند تجربه حضور یک به یک در کلاس را فراهم کند. دانش آموزان توان متوقف کردن و به عقب برگشتن را دارد، تا بتوانند با سرعتی متناسب با توانایی خودشان پیش روند، امکانی که یک کلاس درس همیشه نمی تواند ارائه دهد.

وب کم ها و وب کست ها، امکان ساخت کلاس های مجازی و محیط یادگیری مجازی را فراهم می کنند. وب کم ها هم چنین برای جلوگیری از تقلب و سایر موارد مشابه که ممکن است در یک محیط یادگیری الکترونیکی اتفاق بیفتند مورد استفاده قرار می گیرند. کامپیوترها، تبلت ها و دستگاه های تلفن همراه


کامپیوترها، تبلت ها و دستگاه های تلفن همراه

کامپیوترها، تبلت ها و دستگاه های تلفن همراه به عنوان فناوری آموزشی

یادگیری مشارکتی یک رویکرد یادگیری مبتنی بر گروه است که در آن دانش آموزان به طور هماهنگ برای دستیابی به یک هدف یادگیری یا تکمیل یک تکلیف یدگیری به صورت متقابل فعالیت می کنند. با پیشرفت های اخیر در فن آوری گوشی های هوشمند، توانایی پردازش و قابلیت ذخیره سازی تلفن های همراه، توسعه پیشرفته و استفاده از برنامه ها امکان پذیر شده است. بسیاری از توسعه دهندگان نرم افزار و متخصصان آموزش و پرورش، برنامه های گوشی های هوشمند و تبلت ها را به عنوان وسیله ای برای یادگیری مشارکتی مورد بررسی قرار داده اند.

دستگاه های سیار مانند کلیکر ها و گوشی های هوشمند می توانند برای بازخورد واکنشی تعاملی استفاده شوند. یادگیری سیار شرایطی را فراهم می کند که عملکرد از چک کردن زمان، تنظیم یادآور ها، بازیابی برگه ها و دستورالعمل های آموزشی پشتیبانی کند.

چنین دستگاه هایی مانند آی پد ها به کودکان ناتوان (دارای معلولیت بینایی و یا معلولیت های چندگانه) در توسعه ارتباطات و نیز بهبود فعالیت فیزیولوژیکی کمک می کند.

صفحات وب، وبلاگ ها، ویکی ها و توییتر اجازه می دهند آموزگاران و مربیان افکار، ایده ها و نظرات خود را در یک وب سایت در یک محیط آموزشی تعاملی ارسال کنند. سایت های شبکه های اجتماعی، جوامعی مجازی هستند که علاقمند به یک موضوع خاص از طریق صدا، چت، پیام فوری، کنفرانس ویدئویی یا وبلاگ ها می توانند با همدیگر ارتباط برقرار کنند. امروزه درصد بالایی از دانش آموزان به تکنولوژی های شبکه های اجتماعی دسترسی آنلاین دارند و از آن ها استفاده می کنند و بیشتر آن ها در شبکه های اجتماعی در مورد آموزش و مدرسه صحبت می کنند. شبکه های اجتماعی مشارکت و همکاری را تشویق می کنند  و می تواند یک ابزار انگیزشی برای خود کارآمدی در میان دانش آموزان تبدیل شوند.


تخته سفید ها

فناوری آموزشی-تخته سفید تعاملی

در فناوری آموزشی سه نوع تخته سفید وجود دارد. تخته سفیدهای اولیه، که شبیه تخته سیاه ها هستند، از اواخر دهد 1950 ساخته شدند و مورد استفاده قرار گرفتند. اصطلاح تخته سفید یا وایت برد همچنین به تخته سفیدهای مجازی اشاره می شود که در آن نرم افزار های کامپیوتری با فراهم کردن امکان نوشتن یا نقاشی و ترسیم، وایت بردهای واقعی را شبیه سازی می کنند. تخته های تعاملی به یادگیرندگان و مربیان اجازه می دهد بر روی صفحه نمایش لمسی بنویسند. نشانه گذاری صفحه می تواند بر روی یک تخته سفید یا هر نوع صفحه نمایش کامپیوتر باشد. با توجه به تنظیمات، این یادگیری بصری می تواند تعاملی و مشارکتی باشد، از جمله نوشتن و دستکاری تصاویر روی تخته سفید تعاملی.


کلاس مجازی

فناوری آموزشی- کلاس مجازی

نرم افزار آموزشگاه زبان
محیط یادگیری مجازی (VLE)، که ب عنوان یک پلت فرم یادگیری نیز شناخته می شود، یک کلاس درس مجازی یا جلسات مجازی را با تلفیق چندین فناوری آموزشی ارتباطی شبیه سازی می کند. نرم افزار آموزشگاه زبان را امکان برقراری ارتباط بین دانش آموزان و مربیان را، از طریق وب کم، میکروفون و چت به صورت بلادرنگ و در یک محیط گروهی فراهم می کند. شرکت کنندگان می توانند دست خود را بلند کنند، نظرسنجی ها را پاسخ دهند یا امتحان دهند. دانش آموزان می توانند در زمانی که تکلیفی توسط معلم داده می شود، تخته سفید و اسکرین کست را در اختیار داشته باشند، معلم کسی است که سطوح اجازه برای یادداشت های متنی، میکروفون و کنترل ماوس را مشخص می کند.

یک کلاس مجازی فرصتی برای دانش آموزان فراهم می کند تا آموزش مستقیم را از یک معلم قوی و عالی و در یک محیط تعاملی دریافت کنند. دانش آموزان می توانند به معلم خود دسترسی فوری و به صورت مستقیم داشته باشند. کلاس مجازی یک برنامه ساختاری از کلاس ها فراهم می کند که می تواند برای دانش آموزانی مفید باشد که فکر میکنند یادگیری ناهمزمان آزاد را غیر مفید می دانند. علاوه بر این، کلاس مجازی یک محیط یادگیری اجتماعی فراهم می کند که جایگزین “آجر و ملات” کلاس های سنتی می شود. اکثر اپلیکیشن های کلاس مجازی امکان ضبط را فراهم می کنند. هر کلاس در یک سرور ثبت شده و ذخیره می شود، که اجازه پخش فوری هر کلاس در طول سال تحصیلی را می دهد. این می تواند برای دانش آموزان برای یادآوری مطالب فراموش شده یا مرور مفاهیم برای امتحان های پیش رو بسیار مفید باشد. والدین امکان نظارت بر هر کلاس را دارند تا اطمینان حاصل شود که آنها از تحصیلاتی که دانش آموزان دریافت می کند راضی هستند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "معایب پشتیبانی از راه دور نرم افزار آموزشگاه ها" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "معایب پشتیبانی از راه دور نرم افزار آموزشگاه ها"، کلیک کنید.