جشنواره ای که نباید صرفا در تهران باشد

جشنواره ای که نباید صرفا در تهران باشد

عضو هییت انتخاب بخش فیلم کوتاه داستانی جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی ابراز امیدواری کرد با تداوم برگزاری این جشنواره نگاه ها به موضوع اقوام جدی تر شود.

مرجان اشرفی زاده فیلمساز و عضو هیات انتخاب فیلم های کوتاه داستانی نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، درباره آثار انتخاب شده و ویژگی بارز آن ها به امسیرو گفت: «اقوام یک عنوان بزرگ و کلی است و موارد مختلفی را شامل می شود. همه اعضای هییت انتخاب نیز این موضوع مد نظرشان بود که اگر اثری حاوی یکی از این ویژگی ها باشد و امتیاز لازم را به جهت کیفیت سینمایی داشته باشد، بتواند به جشنواره راه پیدا کند. ویژگی هایی چون گویش، آیین و سنت ها، رسوم، غذاها و خرده فرهنگ ها مواردی بودند که در کنار کیفیت و قصه گویی برای ما حایز اهمیت بود.»

او ادامه داد: «از این جهت تنوع نسبتاً خوبی داشتیم، گرچه دوره اول جشنواره است، اما پیش بینی می شود برگزاری و اثرگذاری آن در کنار تبلیغات و اخباری که از آن منتشر می شود، بتواند توجه مخاطبان و فیلمسازان را به خود جلب کند تا در دوره های بعدی شاهد آثار بیشتری باشیم. ضمن این که باید مانند جشنواره های دیگر در گاه شمار سینمایی جایگاه خود را یافته و آثاری برای حضور در این جشنواره تولید شوند. درواقع با این نگاه فیلمسازان رغبت نشان داده و آثاری را تولید می کنند که قصه و روایت آن همراه با یکی از خرده فرهنگ هایی که در این سرزمین داریم تعریف می شود و در این رقابت حضور می یابند.»

این کارگردان سینما درباره کیفیت آثار گفت: «می توان گفت آثار با کیفیت های مختلف ارسال شده بودند. از آثاری با کیفیت پایین که بیرون ماندند تا آثاری که امتیاز بالاتری دریافت کردند و به بخش مسابقه راه یافتند، اما این کیفیت می تواند بهتر باشد.»

کارگردان فیلم آبجی» همچنین درباره وجود ایده های خلاقانه با موضوع اقوام در آثار دیده شده توضیح داد: «ایده های خلاقه هم در برخی از آثار وجود داشت و در چند فیلم بسیار به آن غبطه خوردم و به اصطلاح کلاه از سر برداشتم و به احترام فیلمساز ایستادم. فیلم هایی که هم به لحاظ کیفی قابل اعتنا هستند و هم کاملاً به موضوع اقوام مرتبط بودند.»

او در ادامه به دارا بودن نگاه فنی و حرفه ای بودن آثار کوتاه داستانی حاضر در جشنواره اشاره کرد و گفت: «رشد کمی و کیفی آثار بسیار خوب است. بخشی از آن مربوط به تکنولوژی، ساخت و ساز و ابزار جدیدی است که کارها به واسطه آن ها راحت تر شده است و فیلم ها به لحاظ تکنیکی قوی تر شدند. به لحاظ بصری با فضاهای متفاوت و جذابی روبرو هستیم. در بسیاری از موارد به لحاظ تکنیکی و تجهیزات تفاوت چندانی میان آثار کوتاه با آثار سینمای بلند و حتی تلویزیونی دیده نمی شود. چه بسا به دلیل این که زمان تولید فیلم کوتاه کم است، گاهی امکاناتی را در فیلم کوتاه می بینیم که ممکن است در یک فیلم بلند سینمایی در اختیار فیلمساز قرار نگیرد.»

این فیلمساز ادامه داد: «ضمن این که در فیلم کوتاه فضا بازتر است و فیلمساز احساس آزادی عمل بیشتری می کند. نگران گیشه و فروش نیست و این ویژگی هایی است که می تواند اثر مثبت روی تولید فیلم کوتاه بگذارد. جشنواره اقوام نیز مستثنا از این امر نیست و ازاین جهت آثار قابل توجهی در خود دارد. از سوی دیگر مشکلات فیلمسازان امروز، با فیلمسازان چند دهه و حتی یک دهه قبل متفاوت است، چرا که تولید گران شده و تامین بودجه بسیار سخت است، گاهی من متعجبم که فیلمسازان در این زمینه چه می کنند.»

او گفت: «خود من در آن زمان جزو فیلمسازانی بودم که فیلم های گرانی می ساختم و بسیار برای تامین بودجه فیلم تلاش می کردم، اما امروز خودم را عاجز از تامین این هزینه می دانم، چرا که اساساً دیگر انگیزه نیروهای تازه نفس را ندارم، اما این دشواری برای فیلمسازان امروز وجود دارد. همچنین فضای دوستانه ای که ما در آن زمان داشتیم برای تولید یک اثر امروز به دلیل مجموع شرایط اقتصادی و فرهنگی کمتر شده است و در فیلم های کوتاه سازوکار حرفه ای به لحاظ دستمزدی وجود دارد، اما جادوی سینما و عشق به سینما و مسیری که فیلمساز می خواهد طی کند، آن قدر شوق ایجاد می کند تا این موانع را پشت سر بگذارند و مسیر با کیفیت و خوبی برای آثارشان فراهم کنند.»

اشرفی زاده افزود: «در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نیز ما شاهد این آثار بودیم. گرچه قید موضوعی داشتیم و تعداد زیادی از آثار نمی توانستند در این دسته بندی قرار بگیرند و حتی گاهی فیلمساز فکر می کرد در این دسته بندی قرار نمی گیرد. امید این را داریم که با تداوم جشنواره تعداد فیلم های کامل تر و بهتری که به جشنواره ارایه می شود افزایش یابد.»

عضو هییت انتخاب در پایان سخنان خود گفت: «امیدوارم در سال های آینده تمرکز جشنواره در تهران نباشد و این جشنواره در جای جای ایران برگزار شود و صرفاً پایتخت میزبان نباشد.»

نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایران شناسی، به دبیری کمال تبریزی و با شعار «اقوام، ریشه ایران زمین»، 26 تا 30 اردیبهشت در تهران برگزار می شود.

پایان خبر امسیرو 

جشنواره ای که نباید صرفا در تهران باشد

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "جشنواره ای که نباید صرفا در تهران باشد" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "جشنواره ای که نباید صرفا در تهران باشد"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه